Twoja „Polityka”. Jest nam po drodze. Każdego dnia.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Film

Odkurzona persona

Recenzja filmu: „Królowa pustyni”, reż. Werner Herzog

W tytułowej roli występuje Nicole Kidman. W tytułowej roli występuje Nicole Kidman. Best Film
Na niekorzyść filmu i głównej bohaterki przemawia cały współczesny kontekst wojen etnicznych w tym regionie.

Werner Herzog ma tu zadbać o poprawienie samopoczucia lekko starzejącej się gwiazdy marzącej, by wiecznie grać niepokorne nastolatki. Ale w tej roli – hollywoodzkiego najemnika – reżyser niespecjalnie się sprawdza. Nicole Kidman (49 lat) z idealnie naciągniętą twarzą wygląda w „Królowej pustyni” nawet ponętniej niż księżna Grace Kelly.

Niestety, wiarygodności nie zyskuje. Kidman wciela się w brytyjską arystokratkę Gertrudę Bell, romantycznie usposobioną poszukiwaczkę przygód. Przeżywszy nieszczęśliwą miłość, rzuca się w wir wschodnich podróży, odkrywając „wolność, godność i poezję życia” koczujących na pustyni Beduinów. Marokańskie plenery udają Kair oraz okolice Syrii i Arabii. Kamera wychwytuje pocztówkową egzotykę niczym w sandałowym kinie sprzed pół wieku.

Największym atutem widowiska Herzoga jest jednak odkurzenie zasług wspomnianej Gertrudy Bell, mało znanej postaci historycznej, która – podobnie jak kapitan T.E. Lawrence, autor „Siedmiu filarów mądrości” – odegrała ważną rolę w wyznaczaniu sztucznych granic na gruzach imperium osmańskiego. W filmie wspomina się o nieszczęsnym pakcie Sykesa-Picota, czyli tajnym porozumieniu pomiędzy rządami Wielkiej Brytanii i Francji z 16 maja 1916 r. na temat podziału Bliskiego Wschodu na strefy wpływów z udziałem Churchilla, ale to zaledwie pretekst do przypomnienia miłosnych peregrynacji Bell, których ostatnim przystankiem okazała się polityka.

Na niekorzyść filmu i głównej bohaterki przemawia cały współczesny kontekst wojen etnicznych w tym regionie, m.in. właśnie z powodu niesprawiedliwie ustanowionych po pierwszej wojnie światowej granic państw.

Królowa pustyni, reż. Werner Herzog, prod. USA, Maroko, 128 min

Polityka 15.2016 (3054) z dnia 05.04.2016; Afisz. Premiery; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Odkurzona persona"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Fotoreportaże

Mierzeja Wiślana: wykopki po przekopie. „Korki to będą, panie, pod Elbląg”

Branży turystycznej na Mierzei Wiślanej zagląda w oczy widmo martwego sezonu. Wszystko przez transportowy paraliż spowodowany remontem drogi. Jej ruinę przyspieszył słynny, także martwy, przekop.

Marcin Piątek
30.05.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną