Film

Dobry lot

Recenzja filmu: „Barry Seal: Król przemytu (American Made)”, reż. Doug Liman

Barry Seal (Tom Cruise) z wizytą w Kolumbii Barry Seal (Tom Cruise) z wizytą w Kolumbii UIP
Sceny akcji, których w filmie nie brakuje, są pomysłowe i sprytnie zrealizowane.

Tym filmem biograficznym Tom Cruise uwalnia się od towarzyszącego mu od dekady wzorca: grania bohatera totalnego, nie do zatrzymania w czynieniu dobra w coraz słabszych sequelach i remake’ach opowieści sensacyjnych. Aktor słynie z tego, że sam występuje w scenach kaskaderskich, co jest rzadkością w Hollywood – dwa lata temu w „Mission: Impossible – Rogue Nation” grał przypięty do zewnętrznej części startującego z ogromną prędkością wojskowego samolotu. W „Barry Seal: Król przemytu” też chodzi o latanie, ale zupełnie inne. Bohater Cruise’a, wzorowany na postaci autentycznej, boi się wystartować na przykrótkim pasie lotniska w dżungli małym samolotem przeładowanym kokainą. Barry Seal w latach 80. XX w. zaczął szmuglować drogą powietrzną do USA narkotyki dla kartelu Medellín, czyli dla Pablo Escobara – doczekał się zresztą kilku portretów filmowych i telewizyjnych, m.in. w popularnym serialu Netflixa „Narcos”. Seal nie miał specjalnie wyboru, mógł zarobić pieniądze albo dostać kulkę w łeb. I jest coś rozczulającego i bardzo ludzkiego w tym, jak Cruise pokazuje jego bezradność w piętrzących się, coraz bardziej nienormalnych sytuacjach, które Sealowi naprawdę się przytrafiały.

Barry Seal: Król przemytu (American Made), reż. Doug Liman, prod. USA 2017 r., 115 min

Polityka 34.2017 (3124) z dnia 22.08.2017; Afisz. Premiery; s. 64
Oryginalny tytuł tekstu: "Dobry lot"

Czytaj także

Społeczeństwo

Prof. Leociak: Kościół jako instytucję należy odrzucić

To już nie są czasy zdobywania nowego świata i nawracania siłą wszystkich „dzikusów”, czy tego chcą, czy nie – mówi prof. Jacek Leociak z Instytutu Badań Literackich PAN, autor „Młynów Bożych” i wydanego właśnie „Wiecznego strapienia. O kłamstwie, historii i Kościele”.

Katarzyna Czarnecka
30.11.2020