Film

Gra w statusy

Recenzja serialu: „Targowisko próżności (Vanity Fair)”, reż. James Strong

Olivia Cook (pierwsza z lewej) wyróżnia się w roli Becky. Olivia Cook (pierwsza z lewej) wyróżnia się w roli Becky. HBO
Całość ma w sobie wystarczającą dozę lekkości, by chciało nam się obejrzeć tę znaną historię jeszcze raz.

Barwna satyra na brytyjskie społeczeństwo, napisana przez Williama Makepeace’a Thackeraya w latach 40. XIX w., z czasem nie traci aktualności, dlatego co kilka, kilkanaście lat powstaje jej nowa ekranizacja. Albo – jak w tym najnowszym przypadku – serializacja. Brytyjczycy twierdzą, że każde pokolenie ma swoją Becky Sharp, ambitną dziewczynę z nizin, która zrobi wszystko, żeby wspiąć się na szczyt drabiny społecznej. Najnowsza adaptacja stacji ITV w żaden sposób nie jest rewolucyjna, za to nie szczędząc sił i środków, łączy klasyczną historię o Anglii epoki napoleońskiej i kolonizacji Indii z nowoczesną (i pełną przepychu) realizacją. Nie brak tu mrugnięć do widza, w ścieżce dźwiękowej słyszymy m.in. „Material Girl” Madonny.

Na podbój świata, z marzeniem, by każdy kolejny dzień był lepszy od poprzedniego, Becky wyrusza z pensji dla panien. Jako sierota bez urodzenia i posagu może liczyć najwyżej na karierę guwernantki w arystokratycznym domu i staropanieństwo. Lepszą przyszłość musi sobie wywalczyć, używając talentów, inteligencji i wdzięku do owijania bogaczy (mężczyzn i kobiet) wokół palca. A świat, do którego aspiruje, jest oparty na sile pieniądza, cyniczny i brutalny, dobrych i słabych pożera na (angielskie) śniadanie. Olivia Cook (serial „Bates Motel”) w roli Becky jest wulkanem energii, świetnie czuje się w XIX-wiecznym kostiumie, ale jej gra jest na wskroś współczesna. Postacie z drugiego planu są bardziej stereotypowo skonstruowane (w roli poczciwego Dobbina beznadziejnie zakochanego w Amelii dobrze sobie radzi Johnny Flynn, czyli Dylan ze świetnego „Lovesick”). A całość ma w sobie wystarczającą dozę lekkości, by chciało nam się obejrzeć tę znaną historię jeszcze raz.

Targowisko próżności (Vanity Fair), na podst. powieści Williama Makepeace’a Thackeraya, 7 odc., HBO GO

Polityka 37.2018 (3177) z dnia 11.09.2018; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Gra w statusy"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Rynek

Niespotykanie niewidoczny człowiek. Minister Kościński

Tadeusz Kościński przyjął tekę ministra finansów, ale się nie cieszy. Nominacji nie zawdzięcza swoim kompetencjom, ale temu, że już w 2015 r. znalazł się w drużynie Morawieckiego. Teraz musi znaleźć pieniądze na wydatki projektowane na Nowogrodzkiej.

Joanna Solska
26.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną