Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Film

Plama na honorze

Recenzja filmu: „Bohater”, reż. Asghar Farhadi

„Bohater”, reż. Asghar Farhadi „Bohater”, reż. Asghar Farhadi Gutek Film
Film łączy konwencję kryminału śledczego z wyrafinowaną, skupioną na grze pozorów przypowieścią.

Asghar Farhadi, dwukrotny laureat Oscara („Klient”, „Rozstanie”), dalej prześwietla dylematy klasy średniej zawieszonej między tradycją a współczesnością. W „Bohaterze” porusza temat winy i przebaczenia, ale w kontekście wykluczenia. W trudnym położeniu znajduje się mężczyzna przed czterdziestką wychodzący na kilkudniową przepustkę z więzienia, gdzie odsiaduje wyrok za niespłacony w terminie dług. Na wolności realizuje przewrotny plan, który ma mu pomóc odzyskać twarz. A w konserwatywnej kulturze Iranu honor uchodzi za najwyższą wartość symboliczną i plama na honorze kojarzona ze zdradą, kłamstwem, wypieraniem się przegranej czy niedotrzymywaniem słowa jest nieakceptowalna, strąca tego, kto się jej dopuścił, na dół drabiny społecznej. Podnieść się z takiego upadku w dobie stygmatyzujących mediów społecznościowych jest niesłychanie ciężko. Mimo to bohater, grany przez Amira Adidiego (znakomitego aktora i tenisistę), pogardzany przez współwięźniów, nieszanowany przez bliskich, znienawidzony przez wierzyciela i eksszwagra, po opuszczeniu bram zakładu stara się udowodnić, że wciąż pozostaje szlachetny i wiarygodny. Próbuje zatrzeć niechlubną przeszłość, co natychmiast podchwytują poszukujące sensacji media i błyskawicznie windują go na wzór moralności.

Bohater (Ghahreman), reż. Asghar Farhadi, prod. Iran, Francja, 127 min

Polityka 45.2022 (3388) z dnia 31.10.2022; Afisz. Premiery; s. 72
Oryginalny tytuł tekstu: "Plama na honorze"
Reklama