Dwupłytowa „Antologia polskiej animacji” obejmuje 28 dzieł, które znakomicie pokazują, jak rozwijał się polski film animowany i dlaczego mógł być, w niemal każdym momencie swojej historii, naszym wielce atrakcyjnym towarem eksportowym.
Począwszy od „Domu” Waleriana Borowczyka i Jana Lenicy, wybitnych w skali światowej klasyków gatunku, poprzez dokonania Witolda Giersza, Daniela Szczechury, Zbigniewa Rybczyńskiego (z oskarowym „Tangiem”), Juliana Antonisza, Piotra Dumały, skończywszy na „Katedrze” Tomka Bagińskiego i „Ichthys” Marka Skrobeckiego, mamy tu do czynienia z wielką różnorodnością estetyk, technik, pomysłów animacyjnych i narracyjnych.
Surrealizm Lenicy, metaforyczność Stefana Schabenbecka, czarny humor Dumały i Antonisza, a wreszcie mistrzostwo grafiki komputerowej Bagińskiego są za każdym razem jedyne w swoim rodzaju, a jednak, tak jak mówi się o polskiej szkole plakatu, na podstawie tych perełek krótkiego filmu, zwanego rysunkowym można i trzeba mówić o polskiej szkole animacji, której dorobek wciąż wydaje się niedoceniany. Głównie dlatego, że tak mało jest okazji, by się z nim zapoznać.
Antologia polskiej animacji, Polskie Wydawnictwa Audiowizualne, 2007