Książki

Efekt motyla

Recenzja książki: Stephen King, "Dallas ’63"

materiały prasowe
Fantazja na temat wydarzeń w Dallas w 1963 r. nie jest thrillerem politycznym, ale przede wszystkim powieścią obyczajową.

Nazwiska Kinga nie powinno się już kojarzyć tylko z horrorem. Jego poprzednia monumentalna powieść „Pod kopułą” była przede wszystkim obrazem amerykańskiej prowincji i portretem psychologicznym ludzi w sytuacji ekstremalnej, a najnowsza powieść „Dallas ’63” jest fantazją na temat ingerencji w historię. Bohater, nauczyciel Jake Epping, wraca do przeszłości, by zapobiec zamachowi na prezydenta Kennedy’ego – liczy, że w ten sposób zdoła też zapobiec wojnie w Wietnamie. Nie tylko to chce zmienić. Postanawia zapobiec kilku innym zbrodniom z przeszłości. Staje się kimś w rodzaju anioła stróża, który ratuje bezbronnych, tyle że skutki jego działań nie są takie, jak przewidywał. Najmniejsza zmiana w przeszłości działa jak „efekt motyla”, może spowodować katastrofę. Trudno nawet sobie wyobrazić następstwa ocalenia prezydenta.

Kingowska fantazja na temat wydarzeń w Dallas w 1963 r. nie jest thrillerem politycznym, ale przede wszystkim powieścią obyczajową o Ameryce przełomu lat 50. i 60. Pieczołowicie odtwarza codzienność, smaki (piwo korzenne smakuje o niebo lepiej niż w 2011 r.), zapachy, język i muzykę. Jednak nie jest to podróż sentymentalna, chociaż bohaterowi podoba się ten świat bez komputerów i bez konserwantów. Teksas jest siedliskiem nienawiści i ksenofobii, w innych stanach Żyd nie jest obywatelem pierwszej kategorii, pruderia obyczajowa powoduje, że plotka może zniszczyć dobre imię kobiety. Bohater w przeszłości musi ciągle wybierać między większym a mniejszym złem, między ratowaniem świata a wspieraniem bliskich, przede wszystkim swojej ukochanej. Świat przeszłości jest niesłychanie pociągający i dla bohatera, i dla czytelnika.

Stephen King, Dallas ’63, przeł. Tomasz Wilusz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2011, s. 858

Polityka 47.2011 (2834) z dnia 16.11.2011; Afisz. Premiery; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Efekt motyla"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Wielki Janusz Gajos. Mówi, a ludzie go słuchają

Kluczowe postaci w „Klerze” i „Kamerdynerze”, do tego kilka ról w Teatrze Narodowym i kolejne filmy w przygotowaniu. Od Janusza Gajosa zależy dziś w polskiej kulturze więcej niż kiedykolwiek.

Aneta Kyzioł
25.09.2018
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną