Książki

Być jak Limonow

Recenzja książki: Emmanuel Carrere, "Limonow"

materiały prasowe
Książkę czyta się dobrze, co jest zasługą Limonowa, którego postać hipnotyzuje, budząc emocje.

Emmanuel Carrere, Limonow, przeł. Magdalena Kamińska-Maurugeon, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2012, s. 472

Eduard Limonow to bezsprzecznie postać nietuzinkowa. Rosyjski pisarz (w Polsce ukazały się dwie poświęcone mu monografie), lider ruchu politycznego, pielęgnującego przekonanie o etycznej potędze ZSRR, a estetycznie powołującego się na paradoksalny zlepek motywów (faszyzm obok Fantomasa), swego czasu awangardowy poeta o zbójeckiej fantazji. Początkowo marzył o karierze sławnego przestępcy. Gotów mordować, byle tylko ożywić własną legendę, w porę nawrócił się na twórczość literacką, której materią wyjściową uczynił osobistą przygodę życia. Nie ma nic dziwnego w tym, że Emmanuel Carrere (syn specjalistki od rosyjskiej historii) wziął na warsztat ten bujny życiorys, jednak formuła opisu budzi spore wątpliwości.

Książkę czyta się dobrze, co jest zasługą Limonowa, którego postać hipnotyzuje, budząc emocje. Jednak z drugiej strony narracja wydaje się infantylna (zwłaszcza w obfitej warstwie erotycznej, taniej i sztucznej). Nie pomagają odautorskie wahania w ocenie bohatera – miałkość rozmaitych egzystencjalnych refleksji straszy nie na żarty. Carrere uparcie częstuje mieszanką kurtuazji i wulgaryzmu, wprowadza wątki autobiograficzne, rozlicza się ze swoim burżuazyjnym pochodzeniem. Porównuje własne życie z makabryzmami Limonowa. Twierdzi, że do pisania motywuje go różnica doświadczeń, ale zarazem naśladuje nonszalancki, dziki styl rosyjskiego poety. Francuz wpada w pułapkę imitacji, relacjonując treść książek Rosjanina. Chociaż jego zachwyt nad „Księgą wody” Limonowa jest całkiem przekonujący. Warto więc, mimo wszystkich zastrzeżeń, tę książkę przeczytać.

Polityka 41.2012 (2878) z dnia 10.10.2012; Afisz. Premiery; s. 82
Oryginalny tytuł tekstu: "Być jak Limonow"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Kultura

Wojewódzki z Matą o „Patointeligencji” i „Patoreakcji”

Mata, autor „Patointeligencji”, który właśnie opublikował nowy utwór z równie mocnym tekstem: – Społeczną rolą artysty czasami jest wystawienie się na strzał. Ja się czuję z tym dobrze, to zamieszanie czemuś służy.

Kuba Wojewódzki
03.04.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną