Książki

Kres nie istnieje

Recenzja książki: Chris De Vito, „Coltrane według Coltrane’a”

materiały prasowe
Gdyby zapytać, co jest najistotniejszym znakiem wielkości Johna Coltrane’a, odpowiedzi byłyby różne.

Gdyby zapytać, co jest najistotniejszym znakiem wielkości Johna Coltrane’a, odpowiedzi byłyby różne. Ktoś podkreślałby wirtuozerię w grze na saksofonie tenorowym, ktoś inny rolę twórcy, a przynajmniej akuszera free jazzu. Książka opracowana przez De Vito, zawierająca m.in. wszystkie, także wcześniej niepublikowane wywiady z Coltrane’em, nie daje nam szansy na wyłowienie jakiejś jednej, decydującej cechy, jest bowiem całościowym obrazem bohatera, w dodatku dynamicznym, ponieważ mamy tu do czynienia z wizerunkiem artysty „w rozwoju”. Pokazuje, jak Coltrane konsekwentnie, krok po kroku rozbija kolejne schematy i zasady ledwo co wykrystalizowanej estetyki, a dodać trzeba, że cała ta historia zaczyna się przecież od rewolucji – od początków bebopu, ostatecznego uwznioślenia improwizacji, i toczy się dalej w najbardziej chyba twórczym dla jazzu dziesięcioleciu 1955–65.

Chris De Vito (red.), Coltrane według Coltrane’a, przeł. Filip Łobodziński, Wydawnictwo KosmosKosmos, Warszawa 2017, s. 496

Polityka 15.2017 (3106) z dnia 11.04.2017; Afisz. Premiery; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Kres nie istnieje"
Reklama