Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Książki

Carrington nr 2

Recenzja książki: Elena Poniatowska, „Leonora”

materiały prasowe
Autorka nie uroniła niczego z burzliwych losów artystki, a jako pisarka bardzo sprawna, potrafiła okruchy informacji biograficznych zamienić na szeroką panoramę obyczajową artystycznego surrealistycznego światka owych czasów.

Wypada zacząć od przestrogi, by Leonory Carrington nie mylić z Dorą Carrington. Obie były brytyjskimi malarkami żyjącymi w XX w. i obie zapisały się w historii jako osoby skłonne do skandali. O Dorze nakręcono pamiętny film z Emmą Thompson w roli głównej, zaś o Leonorze traktuje ta książka. Pochodziła z zacnej rodziny, a wykształcenie odebrała w zakonnych szkołach. Co nie przeszkodziło jej od wczesnej młodości kontestować, łamać konwenanse, prowokować. Zaproszona do królewskiej loży na wyścigach w Ascot, przesiedziała cały dzień w kącie z książką Aldousa Huxleya, a zaproszona w Wenecji do rezydencji księcia Corti, odmówiła, twierdząc, że nie chce oglądać kolejnej marmurowej posadzki. Nic więc dziwnego, że wyrosła z niej artystka niepokorna, zapamiętana zarówno dzięki gorącemu związkowi z Maxem Ernstem, jak i onirycznym surrealistycznym obrazom.

Elena Poniatowska, Leonora, Sonia Draga, Katowice 2017, s. 438

Książka do kupienia w sklepie internetowym Polityki.

Polityka 31.2017 (3121) z dnia 01.08.2017; Afisz. Premiery; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Carrington nr 2"
Reklama