Gorzka lekcja
Recenzja książki: P. Beręsewicz, K. Majgier, K. Ryrych, K. Szymeczko, K. Techerowicz, „Gorzka czekolada, tom 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach”
Po udanym zbiorze opowiadań poświęconym nastolatkom, „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach”, dostajemy drugi tom krótkich form – o sprawach jeszcze ważniejszych. Autorkom i autorom udało się zgrabnie ponazywać niepokojące zjawiska obecne dziś w polskiej przestrzeni publicznej. Mamy więc ksenofobię i rasizm, ale niekoniecznie sygnowane hasłem „Polska dla Polaków” (choć to też jest obecne w przestrzeni miejskiej), kult męskości i silnego mężczyzny, który daje przyzwolenie chłopcom na agresję wobec dziewczyn i kobiet, homofobię („pedalskie piosenki”) czy wreszcie fetyszyzację kobiecego ciała, która sprawia, że dorastające dziewczyny przestają być dla siebie, a szybko stają się dla innych. Wspólnym mianownikiem tych opowiadań jest szczegół: autorki i autorzy przyglądają się codzienności szkolnej młodych ludzi, która zbudowana jest na małych złośliwościach. Pod nimi kryją się jednak głęboko zakorzenione uprzedzenia. Ale oprócz społecznej diagnozy czytelnicy „Gorzkiej czekolady…” znajdą w niej również rozmowy z psychologami, a ci stawiają zawarte w tomie opowiadania w jeszcze innym świetle. Teresa Jadczak-Szumiło i Jacek Masłowski skrupulatnie nazywają emocje bohaterów, a to pozwala w większym stopniu zrozumieć kondycję psychiczną młodych ludzi jako takich. W tym wszystkim warto pochwalić autorki i autorów tomu, że zwrócili uwagę czytelników (również tych dorosłych) na stopniowalność agresji. Nienawistne słowa nie tylko same krzywdzą, ale też otwierają przestrzeń do czynów.
Paweł Beręsewicz, Katarzyna Majgier, Katarzyna Ryrych, Kazimierz Szymeczko, Katarzyna Techerowicz, Gorzka czekolada, tom 2. Nowe opowiadania o ważnych sprawach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2019, s. 432