Książki

Ford. Rekonstrukcja

Recenzja książki: Michał Danielewicz, „Ford. Reżyser”

materiały prasowe
Aleksander Ford to prawdopodobnie jedna z najciekawszych postaci polskiej kinematografii.

Reżyser debiutujący przed wojną, poważany i nagradzany za swoje kino o tematyce społecznej. Po wojnie stał się jednym z twórców nowego systemu produkcji i dystrybucji filmów. W pamięci widzów pozostał przede wszystkim jako reżyser „Krzyżaków”. O samym Fordzie wiadomo jednak zaskakująco niewiele. Michał Danielewicz w książce „Ford. Reżyser” odcina się od określenia „biografia”, twierdząc, że skupia się bardziej na opowieści. Kroczy jednak utartymi ścieżkami, życie Forda przedstawiając chronologicznie i raczej konwencjonalnie – nawet jeśli między fragmenty dobrze udokumentowane wplata dialogi czy scenki rodzajowe, balansując między faktami a wyobrażeniami. Dla wielu czytelników taka rekonstrukcja życia reżysera będzie zapewne interesującą lekturą. Gorzej jeśli wiedzą nieco więcej o świecie przedwojennej kinematografii. Takie osoby w książce Danielewicza dopatrzą się m.in. nadmiernych uproszczeń dotyczących zarówno kina, jak i stosunków społecznych tego okresu. Zdziwi je zapewne również arbitralne zestawianie ze sobą twórczości Forda i innych reżyserów epoki, np. wprowadzanego właściwie bez wyjaśnienia Michała Waszyńskiego. Wydaje się to próbą zamaskowania faktu, że o samym Fordzie po prostu wciąż wiemy niewiele.

Michał Danielewicz, Ford. Reżyser, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2019, s. 350

Polityka 34.2019 (3224) z dnia 20.08.2019; Afisz. Premiery; s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Ford. Rekonstrukcja"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Losy władczyń, które nie mogły dać mężom potomka

Kobieta, która nie mogła urodzić następcy tronu, była narażona na niebezpieczeństwa.

Tomasz Targański
23.02.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną