Trzecia na naszym rynku książka Toma Shone’a (po biografiach Quentina Tarantino i Woody’ego Allena) poddaje dogłębnej analizie twórczość innego legendarnego reżysera, równie wyraźnie odciskającego piętno na popkulturze. O prywatności Christophera Nolana mówi niewiele. Mimo przyjaźni potwierdzonej kilkunastoletnią znajomością Shone’a z jego bohaterem nie ma tu informacji rzucających nowe światło na dzieciństwo, wychowanie czy problemy rodzinne artysty. Przyciąga raczej szeroki kontekst, w jaki zostają wpisane błyskotliwe omówienia konkretnych tytułów. Większość tekstów powstała w oparciu o rozmowy z reżyserem, z zasady niechętnie udzielającym wywiadów. Ale klasa tej publikacji polega na dialogu i umiejętnym rozwinięciu kluczowych zagadnień, np. fugowej struktury „Dunkierki”, zwróceniu uwagi na fizykę spekulatywną leżącą u podstaw „Tenet” czy rozwianiu złudzeń na temat marzeń sennych w „Incepcji”.
Tom Shone, Christopher Nolan. Reżyser wyobraźni, przeł. Joanna Dziubińska, Znak Koncept, Kraków 2024, s. 393