Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Książki

Biografie Google

Recenzja książki: David Vise, "Google story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat"

Przedsięwzięcie, które miało zbawić świat.

Sierpień 2004 r. - Google wchodzi na giełdę. Robi to jednak po swojemu, zdaniem wielu analityków - po prostu arogancko. Prospekt emisyjny, redagowany osobiście przez twórców Google, pełen jest chełpliwych zapewnień, z których wynika, że Larry Page i Sergey Brin nie mają wątpliwości, iż stworzyli przedsięwzięcie, którego celem jest zbawienie świata.

IPO, czyli pierwsze notowanie Google na giełdzie wszyscy obserwowali z wielkim niepokojem i zainteresowaniem, wszak po internetowym krachu w 2000 r. był to pierwszy debiut high-tech tak dużego kalibru. Mało kto jednak jeszcze wówczas rozumiał na czym polega fenomen Google. Prosty redukcjonizm, sprowadzający sukces pomysłu dwójki doktorantów ze Stanford University do technologii lub innowacyjnego modelu biznesowego nie wyjaśniał wszystkiego.

W każdym razie IPO udało się doskonale, Page i Brin zostali miliarderami. Zła passa dla firm high-tech została przerwana, niektórzy twierdzą, że ponownie zaczęto dmuchać w internetową bańkę. Po legitymizacji Google przez wielki rynek nadszedł czas na próby analizy nowego zjawiska. Stacja telewizyjna CBS wyemitowała w ramach serii „60 minut" specjalny program przedstawiający firmę Page'a i Brina.  Powstały też w końcu opracowania książkowe, z których dwa najpopularniejsze przetłumaczono na polski. Wydawnictwo Naukowe PWN spolszczyło książkę Johna Battelle: „Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję", Wydawnictwo Dolnośląskie przygotowało „Google Story. Opowieść o firmie, która zmieniła świat" autorstwa Davida A.

Reklama