Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Młoda gniewna Martha

Recenzja płyty: Martha Argerich, "Argerich plays Chopin"

Istna burza emocji i temperamentu

Kto jest zwolennikiem dojrzałego, głębokiego i precyzyjnego interpretowania Chopina, niech się trzyma od tej płyty jak najdalej. I właściwie te cztery powyższe gwiazdki daję jej za odwagę, dystans i poczucie humoru samej wielkiej Marthy Argerich. Zezwoliła na publikację – i to w Roku Chopinowskim – swoich młodzieńczych nagrań z 1959 r., dokonanych w wieku 18 lat, i z 1967 r. – dwa lata po wygraniu Konkursu Chopinowskiego. Zostały odnalezione w archiwach radiowych Westdeutsche Rundfunk w Kolonii oraz dawnego berlińskiego radia RIAS.

Pod pewnymi względami, zwłaszcza niektóre z pierwszych nagrań, są z dzisiejszego punktu widzenia nie do przyjęcia, zbyt rozwichrzone i zawierające wiele nonszalancji i nieczystości. Jednak jako całość uderzają siłą i energią – to istna burza emocji i temperamentu południowoamerykańskiego. Nagrania niezwykle ciekawe po prostu dla historii pianistyki, dla wiedzy, jak kształtowała się osobowość najwspanialszej artystki naszych czasów.

Martha Argerich, Argerich plays Chopin, Deutsche Grammophon

Polityka 10.2010 (2746) z dnia 06.03.2010; Kultura; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Młoda gniewna Martha"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Rząd tnie cesarki, choć Polki boją się rodzić naturalnie. Co się dzieje na porodówkach?

Polka idzie dziś po zaświadczenie od psychiatry nie tylko wtedy, kiedy potrzebuje aborcji, ale i po to, żeby zagwarantować sobie cesarskie cięcie. Rodzi w ten sposób już co druga. Eksperci WHO i ONZ przypatrują się tej sytuacji ze zdziwieniem, pytając, co właściwie dzieje się na polskich porodówkach?

Agata Szczerbiak
02.12.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną