Muzyka

Pasja monumentalna

Recenzja płyty: Goldberg Baroque Ensemble, "Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi"

materiały prasowe
Już po karnawale, więc wypada napisać o dziele pasyjnym, wydanym w końcówce zeszłego roku w pionierskim cyklu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska, który został zainicjowany przez Goldberg Baroque Ensemble i zawiera pierwsze współczesne wykonania partytur przechowywanych w Bibliotece Gdańskiej PAN.

Freislich był drugim działającym tu kompozytorem o tym nazwisku: po swym przyrodnim bracie Maximilianie Dietrichu Theodorze objął posadę kapelmistrza kościoła Mariackiego w 1731 r. i piastował ją do śmierci w 1764 r. Monumentalna „Passio Christi” (zajmuje dwie płyty) powstała jednak na kilka lat przed objęciem tego stanowiska, gdy autor był kapelmistrzem na dworze w Sondershausen. Tworząc ją, skorzystał z popularnej w tej epoce kompilacji autorstwa Bartholda Heinricha Brockesa z Hamburga; umuzycznili ją także m.in. Haendel i Telemann. Freislich należał do tego samego pokolenia, ale więcej jeszcze łączy go stylistycznie z innym gigantem tej epoki, czyli oczywiście Johannem Sebastianem Bachem, choć to muzyka bardziej naiwna, plastyczna, chwilami wręcz ilustracyjna. Wśród wykonawców wyróżniają się zwłaszcza soliści przybyli z Niemiec: Georg Poplutz (Ewangelista) i działający tam od lat Marek Rzepka (Jezus).

 

Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi, Sarton 2012

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

Rozmowa z Davidem Martelo, uczestnikiem rewolucji goździków

O portugalskiej rewolucji goździków sprzed 45 lat opowiada jej uczestnik David Martelo.

Krzysztof Kubiak, Tadeusz Zawadzki
23.04.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną