Muzyka

Pasja monumentalna

Recenzja płyty: Goldberg Baroque Ensemble, "Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi"

materiały prasowe
Już po karnawale, więc wypada napisać o dziele pasyjnym, wydanym w końcówce zeszłego roku w pionierskim cyklu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska, który został zainicjowany przez Goldberg Baroque Ensemble i zawiera pierwsze współczesne wykonania partytur przechowywanych w Bibliotece Gdańskiej PAN.

Freislich był drugim działającym tu kompozytorem o tym nazwisku: po swym przyrodnim bracie Maximilianie Dietrichu Theodorze objął posadę kapelmistrza kościoła Mariackiego w 1731 r. i piastował ją do śmierci w 1764 r. Monumentalna „Passio Christi” (zajmuje dwie płyty) powstała jednak na kilka lat przed objęciem tego stanowiska, gdy autor był kapelmistrzem na dworze w Sondershausen. Tworząc ją, skorzystał z popularnej w tej epoce kompilacji autorstwa Bartholda Heinricha Brockesa z Hamburga; umuzycznili ją także m.in. Haendel i Telemann. Freislich należał do tego samego pokolenia, ale więcej jeszcze łączy go stylistycznie z innym gigantem tej epoki, czyli oczywiście Johannem Sebastianem Bachem, choć to muzyka bardziej naiwna, plastyczna, chwilami wręcz ilustracyjna. Wśród wykonawców wyróżniają się zwłaszcza soliści przybyli z Niemiec: Georg Poplutz (Ewangelista) i działający tam od lat Marek Rzepka (Jezus).

 

Goldberg Baroque Ensemble, dyr. Andrzej Mikołaj Szadejko, Johann Balthasar Christian Freislich, Passio Christi, Sarton 2012

Polityka 08.2013 (2896) z dnia 19.02.2013; Afisz. Premiery; s. 67
Oryginalny tytuł tekstu: "Pasja monumentalna"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną