Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Gitara ponad podziałami

Recenzja płyty: The Slide Brothers, "Robert Randolph Presents: The Slide Brothers"

materiały prasowe
Na płycie usłyszeć można zarówno muzykę gospel, jak i całkowicie świecką, w tym bluesa, funk i rocka.

Wbrew temu, co myślą niektórzy, tzw. pedal steel guitar, u nas niekiedy niezbyt ściśle nazywana gitarą hawajską, nie jest wyłącznie podstawą muzyki country. W latach 30. ubiegłego wieku instrument ten pojawił się w amerykańskich kościołach, podczas mszy. Jego dźwięki wspierały chóralne wykonywanie pieśni religijnych. Brzmienie i dynamiczne możliwości pedal steel spowodowały, że zaczęli się nią interesować bluesmani. Najwybitniejszym dziś mistrzem tej gitary jest, wywodzący się właśnie z tradycji grania kościelnego, Robert Randolph. Zakochany w muzyce Randolph nie tylko występuje i nagrywa, ale też aktywnie promuje swój instrument i grających na nim muzyków. Dzięki jego wysiłkom ukazała się właśnie rewelacyjna płyta zatytułowana „Robert Randolph Presents: The Slide Brothers”. The Slide Brothers to kwartet, którego główną postacią wydaje się Calvin Cooke, nazywany „B.B. Kingiem stalowej gitary gospel”.

Na płycie usłyszeć można zarówno muzykę gospel, jak i całkowicie świecką, w tym bluesa, funk i rocka. Choć stalowa gitara slide jest tu elementem pierwszoplanowym, to wokal Calvina Cooke’a i jego kolegów też jest pierwszej klasy. Żeby było ciekawiej, w jednym utworze miejsce przy mikrofonie zajmuje Shemekia Copeland. Ale i bez niej byłoby bardzo, bardzo ciekawie.

Robert Randolph Presents: The Slide Brothers, Concord Records

Polityka 13.2013 (2901) z dnia 26.03.2013; Afisz. Premiery; s. 93
Oryginalny tytuł tekstu: "Gitara ponad podziałami"
Reklama