Muzyka

Od Bacha do Pendereckiego

Recenzja płyty: Maciej Frąckiewicz, „Maciej Frąckiewicz”

materiały prasowe
Płyta jest wszechstronną wizytówką tej jednej z ciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia.

Debiutancka solowa płyta akordeonisty Macieja Frąckiewicza, współlaureata (wraz z wiolonczelistką Magdaleną Bojanowicz, jako TWOgether Duo) Paszportu POLITYKI za 2011 r. Zarówno w repertuarze solowym, jak kameralnym artysta ten trzyma się dwóch nurtów: transkrypcji muzyki dawniejszej, ze szczególnym naciskiem na twórczość Jana Sebastiana Bacha oraz dzieł współczesnych, przeznaczonych od razu na akordeon i szeroko wykorzystujących możliwości instrumentu. Od Bacha – najpopularniejszej klawesynowej Partity c-moll – płyta się rozpoczyna; jest tu jeszcze opracowanie organowego utworu XIX-wiecznego twórcy belgijskiego Césara Francka „Pastorale”. Akordeonowymi dziełami są „De profundis” Sofii Gubajduliny oraz „Te lucis ante terminum” Andrzeja Tuchowskiego, kompozytora i muzykologa, który za ten utwór otrzymał w 2000 r. nagrodę na konkursie kompozytorskim w Castelfidardo we Włoszech. Szczególnie ważne na tej płycie jest pierwsze nagranie Sinfonietty na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego, którego opracowania na akordeon dokonał sam Frąckiewicz za aprobatą kompozytora. W sumie płyta jest wszechstronną wizytówką tej jednej z ciekawszych osobowości muzycznych młodego pokolenia.

 

Maciej Frąckiewicz, DUX 2014

Polityka 13.2014 (2951) z dnia 25.03.2014; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Od Bacha do Pendereckiego"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną