Kadisz bez słów
Recenzja płyty: Mirga Gražinytė-Tyla, Gidon Kremer, City of Birmingham Symphony Orchestra, Kremerata Baltica, „Weinberg Symphonies Nos. 2 & 21”
Po raz pierwszy utwory Mieczysława Weinberga ukazały się na płycie prestiżowej niemieckiej wytwórni. A zarazem jest to debiut w tej firmie młodej litewskiej dyrygentki, kierującej już przez drugą kadencję City of Birmingham Symphony Orchestra – to pierwsza kobieta tej specjalności, która podpisała z DG kontrakt. Ważny też jest tu udział wielkiego skrzypka Gidona Kremera, który w tym roku pełni funkcję rezydenta przy tej orkiestrze; od razu zasugerował dyrygentce wykonanie dzieł Weinberga, których od kilku lat jest wielkim orędownikiem. Dwupłytowy album zawiera dwa różne światy. Na pierwszej z płyt Kremer ze swym zespołem Kremerata Baltica gra II Symfonię na orkiestrę kameralną z 1946 r., przedstawiającą bardzo intymny muzyczny krajobraz. Kontrastem jest XXI Symfonia „Kadisz”, ukończona już pod koniec życia kompozytora – to wielki krzyk rozpaczy i żałoby. Wbrew tytułowi – bez modlitwy, bez tekstu. Za to z cichym cytatem z Ballady g-moll Chopina (ciekawostka: na fortepianie gra znany nam z Konkursu Chopinowskiego Georgijs Osokins) i z rozbrzmiewającym w części finałowej jasnym, krystalicznym, niemal chłopięcym głosem śpiewającym bez słów. To sama Mirga Gražinytė-Tyla – nie jest co prawda śpiewaczką, lecz zaczynała od dyrygowania chórem. I znalazła tu właściwy ton niewinnego dziecka przerażonego złym światem. Jak sam kompozytor.
Mirga Gražinytė-Tyla, Gidon Kremer, City of Birmingham Symphony Orchestra, Kremerata Baltica, Weinberg Symphonies Nos. 2 & 21, Deutsche Grammophon