Dzieci niesformatowane
Recenzja płyty: Różni wykonawcy, „Chevance. Outremusique pour enfants 1974–1985”
Znaleźć oryginalną płytę z muzyką dla dzieci? To bynajmniej nie jest dziecinnie proste. Bo jeśli ktoś już ma wznawiane po raz kolejny piosenki Fasolek czy ścieżkę dźwiękową z „Pana Kleksa”, może być skazany na muzykę z importu. Kompilacja „Chevance. Outremusique pour enfants 1974–1985” to podróż do czasów, kiedy francuska oficyna wydawnicza Chevance skierowała do najmłodszych ofertę ambitną i przystępną zarazem. Piosenki pisane były do tekstów poetów, takich jak Jean Tardieu czy surrealista Robert Desnos (później także Witold Lutosławski odwoływał się do jego poezji w swojej muzyce), pełne gier słownych, całkowitej swobody i wręcz awangardowego szaleństwa. Opowiadały o nieistniejących krainach i dziwnych stworzeniach za pomocą brzmień rodem z muzyki eksperymentalnej i jazzu. Wśród aranżerów znalazł się francuski freejazzowy perkusista Jean-Louis Méchali, a wśród wykonawców – kabaretowa artystka szwajcarska Cristine Combe, duet Anne et Gilles czy przybysz z Ameryki, folkowy wokalista Steve Waring. Słychać w tle futurystyczne rzeźby dźwiękowe Bernarda Bascheta, wykorzystywane w terapii i edukacji dziecięcej. I łatwo wyczuć w tym wszystkim idealistyczne marzenie o tym, żeby podchodzić do dzieci nieszablonowo, bez sztucznego formatowania treści, z wiarą w to, że będą w stanie odbierać nową muzykę tak samo jak dorośli.
Różni wykonawcy, Chevance. Outremusique pour enfants 1974–1985, Born Bad