Operowe sonety
Recenzja płyty: Aleksander Kunach, Chór Polskiego Radia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Dirk Vermeulen, „Moniuszko – Sonety krymskie”
„Sonety krymskie” także rzadko bywały wykonywane, a niesłusznie. Młodzieńcze dzieło Mickiewicza pamiętamy jako cykl idyllicznych, zmysłowych, barwnych opisów krymskiej przyrody i egzotycznych zabytków, z cieniem refleksji i nostalgii przychodzącej momentami. Moniuszko idyllę w niektórych miejscach pozostawił, ale wiele sonetów (nie wszystkie wykorzystał, niektóre dostosował do swoich potrzeb) napełnił zaskakującym czasem, wręcz operowym patosem, począwszy od instrumentalnego wstępu; nader plastycznie przedstawia też burzę na morzu. To wszystko wymaga równie plastycznego wykonania – i tak jest właśnie w przypadku tej płyty, zarówno w przypadku solisty i chóru, jak orkiestry. Szefowa {oh!} Martyna Pastuszka (nominacja do ostatniego Paszportu POLITYKI) tym razem występuje jako koncertmistrzyni, a na czele orkiestry stanął belgijski dyrygent Dirk Vermeulen, specjalista od historycznych interpretacji muzyki tych czasów, i poprowadził zespół wręcz modelowo. Dzięki temu jeszcze lepiej się „Sonetów” słucha.
Aleksander Kunach, Chór Polskiego Radia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Dirk Vermeulen, Moniuszko – Sonety krymskie, Polskie Radio