Muzyka

Operowe sonety

Recenzja płyty: Aleksander Kunach, Chór Polskiego Radia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Dirk Vermeulen, „Moniuszko – Sonety krymskie”

materiały prasowe
Rok Moniuszki już minął, ale wciąż pojawiają się kolejne płyty z jego twórczością – i dobrze, bo wbrew pozorom dość słabo ją znamy.

„Sonety krymskie” także rzadko bywały wykonywane, a niesłusznie. Młodzieńcze dzieło Mickiewicza pamiętamy jako cykl idyllicznych, zmysłowych, barwnych opisów krymskiej przyrody i egzotycznych zabytków, z cieniem refleksji i nostalgii przychodzącej momentami. Moniuszko idyllę w niektórych miejscach pozostawił, ale wiele sonetów (nie wszystkie wykorzystał, niektóre dostosował do swoich potrzeb) napełnił zaskakującym czasem, wręcz operowym patosem, począwszy od instrumentalnego wstępu; nader plastycznie przedstawia też burzę na morzu. To wszystko wymaga równie plastycznego wykonania – i tak jest właśnie w przypadku tej płyty, zarówno w przypadku solisty i chóru, jak orkiestry. Szefowa {oh!} Martyna Pastuszka (nominacja do ostatniego Paszportu POLITYKI) tym razem występuje jako koncertmistrzyni, a na czele orkiestry stanął belgijski dyrygent Dirk Vermeulen, specjalista od historycznych interpretacji muzyki tych czasów, i poprowadził zespół wręcz modelowo. Dzięki temu jeszcze lepiej się „Sonetów” słucha.

Aleksander Kunach, Chór Polskiego Radia, {oh!} Orkiestra Historyczna, Dirk Vermeulen, Moniuszko – Sonety krymskie, Polskie Radio

Polityka 8.2020 (3249) z dnia 18.02.2020; Afisz. Premiery; s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Operowe sonety"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Ranking najlepszych galerii według „Polityki”. Są spadki i wzloty. Korona zostaje w stolicy

W naszym publikowanym co dwa lata rankingu najlepszych muzeów i galerii sporo zmian. Są wzloty, ale jeszcze częściej gwałtowne pikowania.

Piotr Sarzyński
11.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną