Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Muzyka

Kameralna potęga

Recenzja płyty: Marc Minkowski, "Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Bach, Messe in h-moll"

Wykonywanie Mszy h-moll Bacha w wersji kameralnej

Wykonywanie Mszy h-moll Bacha w wersji kameralnej, z chórem złożonym z solistów, nie jest nowością, ale wciąż jeszcze bywa przyjmowane nieufnie: publiczność przywykła słyszeć to dzieło w składach monumentalnych, a nawet gdy są mniejsze – jak w przypadku zespołów Philippe’a Herreweghe czy Fransa Brüggena – nadal z udziałem chórów, choć mniejszych.

Marc Minkowski udowadnia, że i w niewielkim składzie orkiestrowym, i z chórem złożonym z solistów, utwór ten nadal pozostaje monumentalny – Bach tak go napisał, że nic nie jest w stanie odebrać mu wielkości. Minkowski udowadnia również, że partie chóralne są napisane w stylu solistycznym – po prostu lepiej brzmią, gdy są wykonywane przez pojedynczych śpiewaków. Interpretacja jest pełna zadumy, ale i radości; pewien rys teatralności wynika w niej bezpośrednio z retoryki.

Marc Minkowski, Les Musiciens du Louvre-Grenoble, Bach, Messe in h-moll, Naïve 2008 

 

Polityka 15.2009 (2700) z dnia 11.04.2009; Kultura; s. 63
Oryginalny tytuł tekstu: "Kameralna potęga"
Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną