PASZPORTY 2011. Nominacje w kategorii TEATR
Tegoroczne nominacje to nagroda dla twórców pracujących w innym niż społeczny czy medialny rytmie. Jeszcze niedawno traktowani byliby jako wsobni czy autystyczni, dziś ich niezależność intelektualna i emocjonalna stała się atutem.
Polityka

Mirosław Gryń/Polityka

wideo

Nominacje paszportowe: TEATR. Opowiada Aneta Kyzioł.

Mimo deklaracji rządzących, że w minionym roku Polska była zieloną wyspą, ludzie teatru wiedzą swoje: dla branży był to rok kryzysowy. Teatry otrzymały zmniejszone dotacje, wiele premier miało charakter komercyjny, zaś te bardziej ambitne były w większości kameralnymi, niskobudżetowymi produkcjami. Mniej też było debiutów – dyrektorzy teatrów, także kierując się względami finansowymi, stawiali raczej na doświadczonych twórców, swoje pozycje zawodowe umacniali więc m.in. laureaci Paszportów POLITYKI z poprzednich lat.

Z drugiej strony, mniej bujne w porównaniu z poprzednimi latami życie teatralne to także wynik uzależnienia współczesnego teatru od stanu i temperatury debaty publicznej. A ta w ostatnich miesiącach stała się mało porywająca i nie dostarczała twórcom zbyt wielu tematów do artystycznego przetworzenia. W dobie polityki ciepłej wody w kranie teatr stanął przed pytaniem, o czym rozmawiać z widzem.

Tegoroczne nominacje to nagroda dla twórców pracujących w innym niż społeczny czy medialny rytmie. Jeszcze niedawno – jako niezainteresowani bieżącą polityką i tematami pojawiającymi się w medialnych debatach – traktowani byliby jako wsobni czy autystyczni, dziś ich niezależność intelektualna i emocjonalna stała się atutem. 28-letni Krzysztof Garbaczewski bada w teatralnych instalacjach tożsamość swoich równolatków – nowego pokolenia digital natives, wychowanego w świecie kształtowanym przez nowe technologie. Wybiega w przyszłość, badając granice człowieczeństwa w dobie rozwoju technologii i mediów. Paweł Passini, nominowany już do Paszportu POLITYKI w 2008 r., zanurza się z kolei w przeszłość, badając korzenie współczesnej cywilizacji. A nominowany już przed rokiem do Paszportu Sebastian Majewski tworzy program wałbrzyskiego Teatru im. Szaniawskiego, w ramach którego twórcy analizują fenomeny kultury, kształtujące naszą tożsamość.

Nominowani:

Krzysztof Garbaczewski

Sebastian Majewski

Paweł Passini

***

Krytycy, którzy nominowali:

Anna R. Burzyńska, „Didaskalia”, Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”, Joanna Derkaczew, „Gazeta Wyborcza”, Łukasz Drewniak, „Przekrój”, „Dziennik Gazeta Prawna”, Jacek Kopciński, „Teatr”, Marcin Kościelniak, „Tygodnik Powszechny”, „Didaskalia”, Wojciech Majcherek, TVP Kultura, Grzegorz Niziołek, „Didaskalia”, Jacek Sieradzki, „Dialog”, Joanna Wichowska, Dwutygodnik.com.

Oprócz osób nominowanych zgłoszeni zostali:

Igor Gorzkowski (reżyser), Mirek Kaczmarek (scenograf), Tomasz Karolak (aktor, dyrektor Teatru IMKA w Warszawie), Dariusz Kosiński (historyk teatru), Dominika Knapik (tancerka, choreografka), Agnieszka Kwietniewska (aktorka), Grzegorz Laszuk i Komuna Warszawa, Łukasz Lewandowski (aktor), Marcin Liber (reżyser), Justyna Łagowska (scenografka), Marta Malikowska-Szymkiewicz (aktorka), Zyta Rudzka (dramatopisarka), Małgorzata Sikorska-Miszczuk (dramatopisarka i dramaturg), Piotr Szczerski (dyrektor Teatru im. Żeromskiego w Kielcach), Bartosz Szydłowski (reżyser, dyrektor Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie), Paweł Wodziński (scenograf, reżyser), Krzysztof Zarzecki (aktor), Wojtek Ziemilski (performer).

 

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2011

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną