Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Mirek Kaczmarek

Teatr 2012. Nominowany Mirek Kaczmarek

Mirek Kaczmarek Mirek Kaczmarek Wojciech Szabelski / freepress.pl
Za uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny. Za to, że łączy imponującą wyobraźnię plastyczną ze znakomitym wyczuciem potrzeb sceny.
Scenografia Mirka Kaczmarka w spektaklu „Wyspa Niczyja” w Teatrze Wybrzeże.Teatr Wybrzeże/materiały prasowe Scenografia Mirka Kaczmarka w spektaklu „Wyspa Niczyja” w Teatrze Wybrzeże.

wideo

Fragmenty „Orgii” w reż. Wiktora Rubina i realizacji Kaczmarka.

Ur. w 1970 r. w Poznaniu, scenograf, absolwent Wydziału Komunikacji Wizualnej poznańskiej ASP. Od debiutu w 2001 r. stworzył scenografie, kostiumy i oprawę multimedialną do około 80 przedstawień. Jest stałym współpracownikiem reżyserów: Piotra Kruszczyńskiego, Jarosława Tumidajskiego, Wiktora Rubina i Jana Klaty. Największe sukcesy przyniosła mu współpraca z tym ostatnim; wielokrotnie nagradzana była m.in. scenografia Kaczmarka do „Sprawy Dantona” Klaty z Teatru Polskiego we Wrocławiu. Był autorem projektu polskiego pawilonu na 11 Praskim Quadriennale Scenografii i Architektury Teatralnej w 2007 r. Pawilon miał formę budowli z pleksiglasu w kolorze magenty (karmazynowym) na obrysie granic Polski; zwiedzający ochrzcili go mianem „madżentowej twierdzy”. Autor tłumaczył: „To owoc związku ironii i niepokornego myślenia”.

*

Nominujący o Mirku Kaczmarku:

Łączy imponującą wyobraźnię plastyczną ze znakomitym wyczuciem potrzeb sceny, potrafi karkołomnie wbudować swoje projekty w najtrudniejsze układy przestrzenne. Odnajduje się we wszystkich gatunkach teatralnych; wspomaga i współtworzy swym kunsztem dzieła skrajnie różnych reżyserów, od Krystyny Meissner do Jana Klaty, Barbary Wysockiej, Wiktora Rubina czy Marcina Libera. Słabszych inscenizatorów potrafi zdominować swoimi wizjami, za co trudno go winić.

Jacek Sieradzki

Nominacja za uprawianie zaawansowanej sztuki widzenia i myślenia za pomocą przestrzeni i obrazów teatralnych, za zmysł materialności i nierealności sceny.

Grzegorz Niziołek

POWRÓT: Serwis Paszporty POLITYKI 2012

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Ranking najlepszych galerii według „Polityki”. Są spadki i wzloty. Korona zostaje w stolicy

W naszym publikowanym co dwa lata rankingu najlepszych muzeów i galerii sporo zmian. Są wzloty, ale jeszcze częściej gwałtowne pikowania.

Piotr Sarzyński
11.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną