Katarzyna Budnik-Gałązka
Muzyka Poważna 2013. Nominowana Katarzyna Budnik-Gałązka
„Za umiejętność odnalezienia się w wielu rolach – solistki wygrywającej konkursy, kameralistki, która słucha swoich partnerów, i pedagoga, który przekazuje swoją wiedzę” – tak uzasadnia swoją nominację dla młodej warszawskiej altowiolistki Agata Kwiecińska.
Katarzyna Budnik-Gałązka (ur. 1985 r.) studiowała na warszawskiej uczelni zarówno grę na skrzypcach (u Mirosława Ławrynowicza, Andrzeja Gębskiego i Janusza Wawrowskiego), jak na altówce u Piotra Reicherta. Przy altówce pozostała i w klasie swojego profesora jest dziś asystentką. Sama wybrała ten instrument, uznając go za bardziej atrakcyjny, ponieważ – jak mówi – grając na altówce, można bawić się dźwiękiem, a solowe utwory skrzypcowe eksponują przede wszystkim wirtuozerię.
Altówka jest stereotypowym obiektem licznych niewybrednych dowcipów, co bierze się zapewne stąd, że w polskich szkołach muzycznych zbyt często, jeśli ktoś nie radzi sobie na skrzypcach, posyła się go na altówkę, nie dbając o to, że gra na tym instrumencie jest trudniejsza – i stąd niezbyt wysoki poziom wielu naszych altowiolistów. Katarzyna Budnik-Gałązka udowadnia, że może – i powinno – być zupełnie inaczej.
W 2008 r. wygrała aż trzy konkursy: im. Ludwiga van Beethovena w Hradec-Králové, im. Johannesa Brahmsa w Pörtschach i im. Jana Rakowskiego w Poznaniu. Kolejny rok przyniósł jej II nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Maksa Rostala w Berlinie i Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Maksa Regera w Sondershausen, a w 2010 r. zdobyła również II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. W tym roku, we wrześniu, otrzymała III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium.
Tymi wszystkimi sukcesami udowodniła, że jest znakomitą solistką. Ale także kameralistyka jest jej wielką pasją. Koncertowała z różnymi zespołami w Polsce i Europie, a w 2010 r. wzięła udział w projekcie Chamber Music Connects the World, organizowanym przez Kronberg Academy; w jego ramach grała z tak wybitnymi muzykami, jak Gidon Kremer, Tatiana Grindenko, Yuri Bashmet, András Schiff. Ale gdyby musiała przestać grać na altówce, nadal spełniałaby się jako pedagog. Jest bardzo zaangażowana w tę działalność, traktując ją jako wsparcie dla młodych muzyków.
***
Oni nominowali:
Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio, Dwójka, „Gazeta Wyborcza”), Robert Kamyk (TVP Kultura), Dorota Kozińska („Ruch Muzyczny”), Krzysztof Kwiatkowski („Ruch Muzyczny”), Agata Kwiecińska (Polskie Radio, Dwójka), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Jakub Puchalski („Tygodnik Powszechny”), Adam Rozlach (Polskie Radio, Jedynka), Ewa Solińska („Stolica”).
***
Ponadto zgłoszeni zostali:
Robert Bondara (tancerz i choreograf), Marek Bracha (pianista), Szymon Bywalec (dyrygent), Michał Dworzyński (dyrygent), Szymon Klima (klarnecista), Marcin Masecki (pianista), Magdalena Molendowska (sopranistka), Piotr Orzechowski (pianista), Maria Pomianowska (muzyk folkowy), Dariusz Przybylski (kompozytor), Anna Radziejewska (mezzosopranistka), Marcin Stańczyk (kompozytor), Marcin Świątkiewicz (klawesynista), Monika Wolińska (dyrygentka), Joanna Woźny (kompozytorka), Kwadrofonik, Bôłt Records.