Dokument bez tytułu
Paszporty POLITYKI

Radosław Rychcik

Teatr. Nominowani: Radosław Rychcik

Radosław Rychcik Radosław Rychcik Dawid Chalimoniuk / Agencja Gazeta
Lubi wyzwania, amerykańską popkulturę oraz wysokie stężenie emocji.

Reżyser teatralny, ur. w 1981 r., pochodzi z Działdowa. Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim i reżyserii w PWST w Krakowie. Lubi wyzwania, amerykańską popkulturę oraz wysokie stężenie emocji. Jego „Versus. W gęstwinie miast” Brechta, zrealizowany w 2008 r. w Teatrze Nowym w Krakowie, był inspirowany esejem Rolanda Barthesa o wolnoamerykance i rozgrywał się na bokserskim ringu. Wielkim sukcesem okazała się „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marii Koltèsa z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach, z dwójką aktorów przekrzykujących grającą na żywo formację Natural Born Chillers. Powieść Gustawa Flauberta „Madame Bovary” w jego interpretacji (Teatr Dramatyczny w Warszawie) była histerycznie wykrzykiwaną operą o nienasyceniu. W „Hamlecie” z teatru w Kielcach, uznanym za najlepsze szekspirowskie przedstawienie sezonu 2010/11, narcystyczny i infantylny bohater mścił się na rodzinie nie w imieniu ojca, ale własnym, za dzieciństwo bez rodzicielskiej miłości i tresurę zamiast wychowania.

Nominację do Paszportu POLITYKI otrzymał za „Dziady”, wyreżyserowane w Teatrze Nowym w Poznaniu. „Za najbardziej wichrzycielskie, bezczelne i konsekwentne wystawienie »Dziadów« w ostatnich latach, (...) za polski arcydramat w zupełnie nieoczekiwanych dekoracjach” – tak nominację dla Rychcika uzasadniał Jacek Wakar. Reżyser umieścił najbardziej polski z polskich, narodowowyzwoleńczy utwór w kontekście amerykańskiej, czyli globalnej, popkultury i dowiódł, że to dzieło uniwersalne, przejmujący portret niewolonych i uciskanych niezależnie od czasów, kultury i rasy. „Brawurowe włączenie »Dziadów« w przestrzeń współczesnej, zbiorowej wyobraźni, w której Guślarz, Konrad i Upiór odżywają jako postaci z filmów Tarantino, Lyncha czy Kubricka” – zachwycał się Paweł Soszyński.

***

Oni nominowali:

Anna R. Burzyńska („Didaskalia”, UJ), Łukasz Drewniak („Dziennik Polski”, Teatralny.pl), Jacek Kopciński („Teatr”), Wojciech Majcherek (TVP), Witold Mrozek („Gazeta Wyborcza”, „Krytyka Polityczna”), Grzegorz Niziołek („Didaskalia”, UJ), Jacek Sieradzki („Dialog”), Paweł Soszyński (Dwutygodnik.com), Mike Urbaniak (Polskie Radio RDC), Jacek Wakar (Polskie Radio Dwójka).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Michał Borczuch (reżyser), Katarzyna Borkowska (scenografka), Iga Gańczarczyk (dramaturżka, reżyserka), Marta Guśniowska (dramatopisarka), Marcin Hycnar (aktor, reżyser), Dorota Ignatjew (aktorka, dyrektorka Teatru Zagłębia w Sosnowcu), Agnieszka Jakimiak (dramaturżka), Piotr Kruszczyński (reżyser, dyrektor Teatru Nowego w Poznaniu), Ewelina Marciniak (reżyserka), Paweł Passini (reżyser), Jacek Poniedziałek (aktor, reżyser), Adam Sajnuk (reżyser), Agata Siwiak (kuratorka), Teatr Improwizowany Klancyk, Wojciech Ziemilski (reżyser).

Polityka 50.2014 (2988) z dnia 09.12.2014; Paszporty POLITYKI 2014; s. 91
Oryginalny tytuł tekstu: "Radosław Rychcik"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Życie seksualne polskich księży. Michałowe z plebanii odchodzą, wchodzą tinderowe

Młodzi księża są bardziej aspołeczni, stałe związki to dla nich wyjście ze strefy komfortu. Szukają relacji na portalach społecznościowych. Przelotnych, bez zobowiązań – mówi Artur Nowak, autor reportaży „Plebania” i „Zakrystia”.

Joanna Podgórska
16.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną