Muzyka poważna. Nominowany: Aleksander Nowak

Aleksander Nowak
Jego utwory grano m.in. na Warszawskiej Jesieni, Aksamitnej Kurtynie we Lwowie i Festiwalu Prawykonań w Katowicach.
Aleksander Nowak
Leszek Zych/Polityka

Aleksander Nowak

Polityka

„To twórca osobny, niewpisujący się w żadne modne kierunki. W swoich dyskretnych, czasem dowcipnych, czasem melancholijnych kompozycjach oryginalnie przetwarza rzeczywistość: strzęp rozmowy czy cytat, scenkę z ulicy, widok z okna” – przedstawia go Jan Topolski. Jacek Hawryluk zaś chwali: „Ustrzelił klasycznego hat tricka: na jesiennych festiwalach muzyki nowej przedstawił trzy premiery – na Sacrum Profanum, Warszawskiej Jesieni i Auksodrone (Tychy). Trzy różne utwory, w których przewodnikiem jest ludzki głos”. Kompozytor urodził się w 1979 r. w Gliwicach; w 2006 r. ukończył z wyróżnieniem studia w katowickiej Akademii Muzycznej u Aleksandra Lasonia, a w dwa lata później – studia podyplomowe (jako laureat Moritz von Bomhard Fellowship) u Steve’a Rouse’a w University of Louisville w Stanach Zjednoczonych, uzyskując stopień Master of Arts i nagrodę rektora. Jest również laureatem Nagrody Prezydenta miasta Gliwice, Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego oraz nagrody TVP Kultura „Gwarancje Kultury 2010”, był stypendystą programu Młoda Polska. Od 2008 r. zatrudniony w macierzystej uczelni; ma stopień doktora habilitowanego. Od 2011 r. jest prezesem katowickiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Koordynuje Śląskie Dni Muzyki Współczesnej, Śląskie Trybuny Kompozytorów oraz Brand-New Music. Jego utwory grano m.in. na Warszawskiej Jesieni, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, Aksamitnej Kurtynie we Lwowie, New Music Festival w Louisville oraz Festiwalu Prawykonań w Katowicach. W 2010 r. w Operze Narodowej odbyła się premiera opery „Sudden Rain” w reżyserii Mai Kleczewskiej, a w 2015 r. w poznańskim Teatrze Wielkim wystawiono jego kolejne dzieło sceniczne „Space Opera” w reżyserii Eweliny Pietrowiak. We wrześniu br. w Krakowie odbyło się prawykonanie najnowszej jego opery „ahat ilī – siostra bogów” do libretta Olgi Tokarczuk; Dorota Kozińska określa ją jako „operę prawdziwą, doskonale skomponowaną i świetnie rozplanowaną dramaturgicznie, która uwodzi tyleż subtelnym, co nieoczywistym pięknem, popartym niepospolitą wyobraźnią brzmieniową”.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Tymoteusz Bies (pianista), Wojciech Blecharz (kompozytor), Adriana Ferfecka (sopranistka), Szymon Komasa (baryton), Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altowiolista), Łukasz Konieczny (bas), Lilianna Krych (dyrygentka), Krzysztof Książek (pianista), Krystian Lada (reżyser), Szymon Nehring (pianista), Kamila Nowak (sopranistka), Martyna Pastuszka (skrzypaczka barokowa), Jacek Sotomski (kompozytor), Agnieszka Stulgińska (kompozytorka), Andrzej Szadejko (organista), Ewa Tracz (sopranistka), Sebastian Wypych (kontrabasista), Spółdzielnia Muzyczna (zespół muzyki współczesnej).

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną