Muzyka poważna. Nominowany: Tomasz Ritter

Tomasz Ritter
Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in. Wiktora Mierżanowa, Tatiany Szebanowej, Iana Hobsona i Pawła Giliłowa.
Tomasz Ritter
Jakub Kamiński/PAP

Tomasz Ritter

Polityka

We wrześniu wygrał bezapelacyjnie I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, mając zaledwie 23 lata – dlatego zaskakiwała, jak pisze Jacek Marczyński, „jego wrażliwość muzyczna i zadziwiająca dojrzałość”. Urodził się w 1995 r. w Lublinie; tam stawiał pierwsze kroki muzyczne, następnie trafił do Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie do klasy Iriny Rumiancewej. Dzięki niej skierował swe dalsze kroki nietypowo – na wschód; od 2014 jest studentem Konserwatorium Moskiewskiego w klasach Michaiła Woskriesienskiego (fortepian), Aleksieja Lubimowa (fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Aleksieja Szewczenki (klawesyn). Wcześniej miał błyskotliwą serię zwycięstw na konkursach: w Koninie (2006 r.), Gorzowie Wielkopolskim (2006 r.), San Sebastian (2008 r.), Enschede (2010 r.), Pradze na konkursie „Mladý Klavír” tamtejszego Konserwatorium Muzycznego (2010 r., tytuł „Talent Mladeho Klaviru”), Kielcach na IV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. M. Moszkowskiego (2011 r., Grand Prix i nagroda za wykonanie utworu Moszkowskiego), Warszawie na III Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Szymanowski in memoriam” (2011 r.), Bydgoszczy na Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” (2011 r.) oraz na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej (2012 r., Grand Prix). W 2009 r. był finalistą konkursu TVP Kultura Młody Muzyk Roku. We wrześniu 2012 r. otrzymał tytuł Laureata Estrady Młodych 46. Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (kilkakrotnie) i Fundacji Sinfonia Varsovia. Uczestniczył w kursach mistrzowskich m.in. Wiktora Mierżanowa, Tatiany Szebanowej, Iana Hobsona i Pawła Giliłowa, a w dziedzinie instrumentów historycznych – Johannesa Sonnleitnera, Aleksieja Lubimowa, Andreasa Staiera i Tobiasa Kocha, współpracuje też z budowniczym fortepianów Petrem Šeflem. Adam Rozlach w swym uzasadnieniu nominacji podkreśla jego „klawiszową wszechstronność”.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”, „Beethoven Magazine”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz (Polskie Radio Dwójka), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Tymoteusz Bies (pianista), Wojciech Blecharz (kompozytor), Adriana Ferfecka (sopranistka), Szymon Komasa (baryton), Krzysztof Komendarek-Tymendorf (altowiolista), Łukasz Konieczny (bas), Lilianna Krych (dyrygentka), Krzysztof Książek (pianista), Krystian Lada (reżyser), Szymon Nehring (pianista), Kamila Nowak (sopranistka), Martyna Pastuszka (skrzypaczka barokowa), Jacek Sotomski (kompozytor), Agnieszka Stulgińska (kompozytorka), Andrzej Szadejko (organista), Ewa Tracz (sopranistka), Sebastian Wypych (kontrabasista), Spółdzielnia Muzyczna (zespół muzyki współczesnej).

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną