Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Paszporty POLITYKI

Diana Lelonek

Sztuki wizualne. Nominowana: Diana Lelonek

Diana Lelonek Diana Lelonek Leszek Zych / Polityka
Prace Lelonek podane są z humorem i dużą wrażliwością, a przy okazji bardzo pojemne znaczeniowo.
materiały prasowe

Mówi o sobie, że „rozsadza stary antropocentryczny system kwalifikujący odmienności i zarządzający hierarchią”. Urodzona w 1988 r. w Katowicach, dorastała w Dąbrowie Górniczej, ukończyła Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Zajmuje się przede wszystkim fotografią, ale oryginalnie łączy ją z innymi mediami. Jest laureatką międzynarodowych konkursów „ShowOff” podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie, „ReGeneration3” w Szwajcarii oraz Nagrody Fundacji Vordemberge-Gildewart. Jej prace, zaliczane do krytycznego posthumanizmu, podają w wątpliwość tradycyjne relacje człowiek–natura, są protestem wobec dominacji białego człowieka i jego wizji świata. Ważnym projektem artystki jest Instytut dla Żywych Rzeczy, w ramach którego bada i archiwizuje różne formy bytów organicznych i nieorganicznych. Szczególnie interesują ją śmieciorośliny żyjące na odpadach cywilizacji, które wyszukuje na wysypiskach śmieci, a następnie hoduje w warunkach laboratoryjnych. Jej prace kwalifikowane jako „Art&Science” lub BioArt to na przykład kolonie grzybów i pleśni, które pożerają symboliczne artefakty antropocentrycznej kultury, jak choćby wizerunki filozofów i naukowców będących w historii jej piewcami. Zgłaszająca artystkę do nagrody Sonia Milewska podkreśla „krytyczną refleksję na temat wytworów człowieka i ich wpływu na środowisko naturalne”. Z kolei Anna Theiss pisze, że prace Lelonek „podane są z humorem i dużą wrażliwością, a przy okazji bardzo pojemne znaczeniowo. To też po prostu niezwykle piękne obiekty, stworzone ręka w rękę przez artystkę i przez tzw. siły natury”.

***

Oni nominowali:

Jakub Banasiak (magazyn „SZUM”), Rafał Kamecki (Artinfo.

Polityka 49.2018 (3189) z dnia 04.12.2018; Paszporty Polityki; s. 88
Oryginalny tytuł tekstu: "Diana Lelonek"
Reklama