Kultura cyfrowa. Nominowani: 11 bit studios

11 bit studios
Wydana w bieżącym roku gra „Frostpunk” okazała się największym jak dotąd sukcesem komercyjnym studia.
11 bit studios.
Leszek Zych/Polityka

11 bit studios.

Gra „Frostpunk”.
materiały prasowe

Gra „Frostpunk”.

materiały prasowe

Polityka

Warszawski producent 11 bit studios tworzy i wydaje gry wideo od 2009 r. Już pierwszy tytuł, „Anomaly: Warzone Earth” (2011 r.), okazał się sukcesem, a przy tym wyrobił Polakom markę twórców kreatywnych i oryginalnych, odważnie przecierających własne ścieżki. W „Anomaly: Warzone Earth” projektanci z 11 bit studios ze znakomitym efektem przenicowali strategiczne założenia gatunku tower defense. Aktem odwagi i wiary w słuszność podążania za własną wizją był tytuł przełomowy nie tylko dla 11 bit studios, ale i dla całej polskiej sceny gier zaangażowanych. „This War of Mine”, opowieść o tragicznym losie mieszkańców miejskich ruin walczących o przetrwanie w czasie wojny, spotkała się z uznaniem zarówno odbiorców, jak i najbardziej wpływowych mediów. O polskiej grze pisały w superlatywach m.in. „The Guardian” i „The Washington Post”, a POLITYKA uznała „This War of Mine” za jedną z najlepszych produkcji roku. Dodatek do gry, „The Little Ones”, przyniósł 11 bit studios dwa lata temu pierwszą nominację do Paszportu POLITYKI. To właśnie dzięki tej poruszającej opowieści, przedstawiającej wojnę z perspektywy odmiennej niż dominująca w interaktywnym medium, ambitne gry wideo, których celem jest coś więcej niż rozrywka, zaistniały w świadomości Polaków.

Wydana w bieżącym roku gra „Frostpunk”, również życzliwie przyjęta przez krytyków, okazała się największym jak dotąd sukcesem komercyjnym studia. To opowieść z alternatywnej odnogi historii. Nastanie ery lodowcowej w XIX w. przyniosło kres ludzkości, niedobitki próbują przetrwać walkę z mrozem w ostatnim mieście na Ziemi.

Tak jak w „This War of Mine”, odbiorca musi podejmować niełatwe emocjonalnie decyzje, jednak akcent stawiany jest przede wszystkim na rozgrywkę. 11 bit studios we „Frostpunku” łączy zgrabnie w spójną całość dwa bardzo lubiane przez graczy gatunki: city builder (budowanie miast i troska o ich harmonijny rozwój, z doraźnym rozwiązywaniem kryzysów) oraz survival (ciągła walka o przetrwanie w trudnych warunkach, przy niedoborze surowców).

***

Oni nominowali:

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Anna Desponds (podkast ODBIORNIK, Fundacja Pełne Zanurzenie), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (blokmagazine.com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Bartłomiej Nagórski (Gram.pl, Polygamia.pl), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier, Uniwersytet Warszawski), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Artifex Mundi, Digital Cultures (organizatorzy konferencji), Dream Adoption Society (m.in. Krzysztof Garbaczewski, Marta Nawrot, Jagoda Wójtowicz), Identity Problem Group (Bogumił Misała, Jakub Lech, Piotr Choromański), Klocuch, Piotr i Viola Krajewscy (Wro Art Center), Zofia Krawiec, Jakub Marszałkowski (Game Industry Conference), Agata Nawrot (Holy Pangolin), Kajetan Obarski, Punch Punk Games, Adam Robaszyński-Janiec (The House of Fables), Andrzej Sapkowski, Jakub Szamałek (CD Projekt RED), Ignacy Trzewiczek (Portal).

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną