Kultura cyfrowa. Nominowani: Juggler Games

Juggler Games
„My Memory of Us” opowiada o przyjaźni dwojga dzieci walczących o przetrwanie w alegorycznym baśniowym świecie.
Juggler Games.
Leszek Zych/Polityka

Juggler Games.

Gra Juggler Games „My Memory of Us”.
materiały prasowe

Gra Juggler Games „My Memory of Us”.

materiały prasowe

Polityka

Juggler Games to kilkuosobowe warszawskie studio założone przez Mikołaja Pawłowskiego (wcześniej pracującego między innymi przy produkcji gier „Art of Murder”, „Chronicles of Mystery” i serii „Sniper: Ghost Warrior”), Jakuba Jabłońskiego i Łukasza Janczuka. Niedawny debiut Juggler Games, „My Memory of Us”, opowiada o przyjaźni dwojga dzieci walczących o przetrwanie w alegorycznym baśniowym świecie, dla którego pierwowzorem było warszawskie getto. Jako źródła inspiracji autorzy wskazują filmy „Labirynt fauna” Guillermo del Toro, „Życie jest piękne” Roberto Benigniego oraz komiks „Maus” Arta Spiegelmana. Jednym z największych atutów „My Memory of Us” jest wysmakowana grafika rysunkowa autorstwa Jakuba Jabłońskiego i Joanny Skiby, bliska założeniom sztuki naiwnej. To również nawiązanie. Źródłem inspiracji w tym przypadku była „Lista Schindlera” Stevena Spielberga. Tak jak w słynnej scenie z dziewczynką w czerwonym płaszczyku, tu również świat jest przedstawiony w odcieniach szarości, na tle której czerwone elementy – w tym płaszczyk protagonistki – szczególnie przykuwają uwagę. Przy tworzeniu gry wykorzystano zdjęcia z Warszawy z czasów wojny i z okresu tuż przed jej wybuchem, mieszkańcy miasta rozpoznają w scenach z gry charakterystyczne budowle i miejsca. Niektórych bohaterów „My Memory of Us” wzorowano na postaciach historycznych, takich jak Janusz Korczak, Irena Sendlerowa czy Władysław Szpilman.

Celem gry, w której armia Hitlera została przedstawiona jako zastępy bezdusznych, morderczych robotów, jest, jak deklarują twórcy, opowiedzenie historii zwykłych dzieci w trudnych czasach i pokazanie piękna łączącej ich przyjaźni. „Wystylizowana historia nazistowskiej okupacji, która najgorsze skrywa pod fantastycznymi metaforami (zgodnie z tradycją »Akademii pana Kleksa«), jednocześnie nie uciekając od nawiązań do realnych wydarzeń” – opisywał nominujący tę grę Michał R. Wiśniewski.

***

Oni nominowali:

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Anna Desponds (podkast ODBIORNIK, Fundacja Pełne Zanurzenie), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (blokmagazine.com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Bartłomiej Nagórski (Gram.pl, Polygamia.pl), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier, Uniwersytet Warszawski), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Artifex Mundi, Digital Cultures (organizatorzy konferencji), Dream Adoption Society (m.in. Krzysztof Garbaczewski, Marta Nawrot, Jagoda Wójtowicz), Identity Problem Group (Bogumił Misała, Jakub Lech, Piotr Choromański), Klocuch, Piotr i Viola Krajewscy (Wro Art Center), Zofia Krawiec, Jakub Marszałkowski (Game Industry Conference), Agata Nawrot (Holy Pangolin), Kajetan Obarski, Punch Punk Games, Adam Robaszyński-Janiec (The House of Fables), Andrzej Sapkowski, Jakub Szamałek (CD Projekt RED), Ignacy Trzewiczek (Portal).

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną