Kultura cyfrowa. Nominowani: panGenerator

panGenerator
Rozwiązania panGeneratora zobaczyć można na festiwalach muzycznych, w ramach ekspozycji sztuki współczesnej, w muzeach.
Kolektyw panGenerator.
Leszek Zych/Polityka

Kolektyw panGenerator.

SPIRALALALA
materiały prasowe

SPIRALALALA

materiały prasowe

Polityka

Warszawski kolektyw artystyczny tworzony przez Piotra Barszczewskiego, Krzysztofa Cybulskiego, Krzysztofa Golińskiego i Jakuba Koźniewskiego. Misję określa zwięźle hasło: beats, bits, atoms – uderzenia, bity, atomy. Czyli łączenie różnych światów: zmysłowego, analogowego i cyfrowego w jedną całość za pomocą kreatywnego wykorzystania najnowszych rozwiązań technicznych. PanGenerator działa z powodzeniem na polu sztuki nowych mediów, ale nie stroni od zleceń komercyjnych, a członkowie kolektywu pytani o ryzyko utraty tożsamości odpowiadają: „Dzięki temu, że się nie definiujemy, mamy możliwość działania w wielu miejscach naraz. Jesteśmy w uprzywilejowanej sytuacji. Ciężko nas zaszufladkować”.

Nominujący panGeneratora podkreślali konsekwencję grupy w łączeniu „świata kodu i programu oraz świata sztuki współczesnej” czy „cyfrowości z materialnością”. Doskonałym wyrazem tej umiejętności jest APPARATUM – „prawdziwie wysublimowana retrofuturystyczna fantazja, która nawiązuje do twórczości Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia i muzycznych kompozycji Bogusława Schaeffera z lat 60. XX w.”. Drugą pracą, za którą nasi jurorzy nominowali kolektyw, jest SPIRALALALA zaprezentowana jesienią 2018 r. w Filharmonii Szczecińskiej i zainspirowana charakterystycznymi kręconymi schodami w hallu głównym budynku. Połączenie (znowu) wyobraźni, twórczej inwencji i techniki umożliwiła przekształcenie statycznego fragmentu architektury w instrument służący do transformacji głosu.

Rozwiązania panGeneratora zobaczyć można na festiwalach muzycznych, w ramach ekspozycji sztuki współczesnej, w muzeach. „Miara pokoju” przygotowana dla Muzeum Powstania Warszawskiego została nagrodzona prestiżowymi Cannes Lions w 2016 r. w kategorii Design. Z kolei Mikifon, interaktywna, audiowizualna, kinetyczna rzeźba w kształcie głowy Myszki Miki, powstał na zamówienie Disneya.

Świat cyfrowy, analogowy, zmysłowy dla wielu mieszkańców współczesności to ciągle odrębne rzeczywistości – kolektyw panGeneratora zszywa je w całość, wysyłając przy okazji jasny komunikat: stare podziały nie mają już sensu.

***

Oni nominowali:

Marek Czerniak (Fundacja Indie Games Polska), Anna Desponds (podkast ODBIORNIK, Fundacja Pełne Zanurzenie), Marzena Falkowska (Altergranie), Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS, „Pixel”), Maria B. Garda (University of Turku, Polskie Towarzystwo Badania Gier), Adam Mazur (blokmagazine.com, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu), Bartłomiej Nagórski (Gram.pl, Polygamia.pl), Paweł Schreiber (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, „Pixel”), Jerzy Z. Szeja (Polskie Towarzystwo Badania Gier, Uniwersytet Warszawski), Michał Radomił Wiśniewski („Pixel”, Dwutygodnik.com).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Artifex Mundi, Digital Cultures (organizatorzy konferencji), Dream Adoption Society (m.in. Krzysztof Garbaczewski, Marta Nawrot, Jagoda Wójtowicz), Identity Problem Group (Bogumił Misała, Jakub Lech, Piotr Choromański), Klocuch, Piotr i Viola Krajewscy (Wro Art Center), Zofia Krawiec, Jakub Marszałkowski (Game Industry Conference), Agata Nawrot (Holy Pangolin), Kajetan Obarski, Punch Punk Games, Adam Robaszyński-Janiec (The House of Fables), Andrzej Sapkowski, Jakub Szamałek (CD Projekt RED), Ignacy Trzewiczek (Portal).

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną