Paszporty POLITYKI

Mateusz Pacewicz

Nominacja w kategorii Film: Mateusz Pacewicz

Mateusz Pacewicz Mateusz Pacewicz Leszek Zych / Polityka
Nominacja za scenariusz filmu „Boże Ciało”, opowieści o człowieku, który złamał wszelkie możliwe przykazania, a jednocześnie czyni dobro.
„Boże Ciało”Kino Świat „Boże Ciało”
Polityka
Polityka

Aż trudno uwierzyć, że tak dojrzały i wielowymiarowy scenariusz „Bożego Ciała”, o człowieku, który złamał wszelkie możliwe przykazania, a jednocześnie czyni dobro, choć przy tym oszukuje, napisał debiutant. Na pomysł zajęcia się tą historią Mateusz Pacewicz wpadł osiem lat temu, jeszcze przed maturą, gdy usłyszał od kolegi o podszywającym się pod kapłana 18-latku w parafii pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli w mazowieckich Budziskach. W styczniu 2014 r. opublikował o nim reportaż w „Gazecie Wyborczej”, a następnie książkę „Kazanie na dole”, która wyszła jako e-book w „Dużym Formacie”. Wtedy producent kreatywny Krzysztof Rak wyszedł z propozycją napisania scenariusza. Oparty na faktach tekst nie jest wierną rekonstrukcją wydarzeń. Wypadek samochodowy, w którym zginęło siedmiu mieszkańców miasteczka, i wynikająca z tego trauma to gra wyobraźni. Podobnie jak przestępcza przeszłość głównego bohatera. Rok później casting na reżysera wygrał Jan Komasa. „Duch wieje, gdzie chce. Mateusz Pacewicz napisał scenariusz najgłębiej ewangelicznego polskiego filmu. Nie wierzyliśmy, że może dziś powstać kino oddziałujące terapeutycznie z taką siłą, jak niegdyś Szkoła Polska. »Boże Ciało« wyciąga z widza jad nienawiści, hejtu, pokazując drogę wyjścia. I tu największy paradoks: żebyśmy mogli w tę postać uwierzyć, trzeba było obarczyć ją grzechem. Ksiądz, za którym jesteśmy gotowi pójść, nie jest księdzem »prawdziwym«. Jan Komasa ma rację: Mateusz Pacewicz to jedno z największych odkryć polskiego kina trudnych czasów” – twierdzi Tadeusz Sobolewski. Owocem współpracy duetu Pacewicz-Komasa przy „Bożym Ciele” jest ich drugi film „Sala samobójców. Hejter” (premiera już za kilka miesięcy), o ludziach zajmujących się niszczeniem wizerunku i hejtem w sieci. W planach mają też kolejny projekt.

Mateusz Pacewicz urodził się 21 czerwca 1992 r. w Warszawie. Jego ojciec to jeden z założycieli i redaktorów „Gazety Wyborczej”, obecnie szef portalu OKO.press, matka jest działaczką fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej i autorką podręczników dla szkół. Mateusz po obronie licencjatu na Kolegium Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych na UW podróżował po świecie. Interesuje się też reżyserią. Razem z Agatą Trzebuchowską zrealizował etiudę „Skwar”, pokazywaną na festiwalu Sundance.

***

Oni nominowali:

Barbara Hollender („Rzeczpospolita”), Tadeusz Lubelski (Uniwersytet Jagielloński), Łukasz Maciejewski (Szkoła Filmowa w Łodzi, Onet.pl), Jakub Majmurek („Krytyka Polityczna”), Michał Oleszczyk (Uniwersytet Warszawski, Warszawska Szkoła Filmowa), Karolina Pasternak („Newsweek”), Anita Piotrowska („Tygodnik Powszechny”), Tadeusz Sobolewski („Gazeta Wyborcza”), Rafał Syska (Narodowe Centrum Kultury Filmowej, „EKRANy”), Grażyna Torbicka (niezależna dziennikarka, dyrektorka festiwalu Dwa Brzegi).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Piotr Adamski (reżyser), Jacek Borcuch (reżyser), Sebastian Fabijański (aktor), Małgorzata Imielska (reżyserka), Marek Lechki (reżyser), Damian Nenow (reżyser), Eliza Rycembel (aktorka), Tomasz Sekielski (dokumentalista), Tadeusz Śliwa (reżyser), Łukasz Żal (operator).

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 89
Oryginalny tytuł tekstu: "Mateusz Pacewicz"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną