Paszporty POLITYKI

Monika Frajczyk

Nominacja w kategorii Teatr: Monika Frajczyk

Monika Frajczyk Monika Frajczyk Leszek Zych / Polityka
Aktorka o wielkiej sile wyrazu, widoczna dobrze nawet w epizodach, każdą rolę ma świetnie przemyślaną i przygotowaną. Potrafi być śmieszna, potrafi być tragiczna.
Polityka
Polityka

Czas docenić znakomite młode aktorki, tu zresztą jest wręcz nadmiar kandydatur” – apelował w swojej tegorocznej nominacji Dariusz Kosiński. „Jedna z najważniejszych aktorek młodego pokolenia, obdarzona wybitną inteligencją, sceniczną, i nie tylko, charyzmą, oryginalnością i precyzją formy” – zachwyca się Witold Mrozek. A Kalina Zalewska wylicza sukcesy urodzonej w 1990 r. w Bielsku-Białej absolwentki krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych: pamiętna Marusia w dyplomie „Niech żyje wojna!!!” Pawła Demirskiego w reż. Remigiusza Brzyka, następnie jedna z wiodących aktorek w zespole krakowskiego Starego Teatru, gdzie dała się zapamiętać jako Petra we „Wrogu ludu” Ibsena w reż. Jana Klaty, Yoga Śmiechu w „Triumfie woli” Demirskiego i Strzępki oraz Panna Młoda w „Weselu”, kończącym dyrekcję Klaty w Starym.

Obecnie najłatwiej ją spotkać w pociągach relacji Warszawa–Kraków. Dołączyła do zespołu TR Warszawa, gdzie m.in. brawurowo wciela się w rolę położnej w „Cząstkach kobiety” Katy Wéber w reż. Kornéla Mundruczó. Gra też w polsko-japońskiej koprodukcji TR w reż. Magdy Szpecht „Wracać wciąż do domu” według Ursuli K. Le Guin, której warszawska premiera planowana jest na marzec. W Krakowie zaś nie tylko dogrywa stare spektakle, ale też bierze udział w premierach. Występuje w „Podróżach Guliwera” wystawionych w Starym Teatrze przez Pawła Miśkiewicza i w „Długu” wyreżyserowanym przez Klatę w Teatrze Nowym Proxima, gdzie wraz z Małgorzatą Gorol, Marcinem Czarnikiem i Bartoszem Bielenią tworzą genialny kwartet performerski – grający, śpiewający i tańczący w kłębach dymu z waporyzatorów.

„Aktorka o wielkiej sile wyrazu, widoczna dobrze nawet w epizodach, każdą rolę ma świetnie przemyślaną i przygotowaną. Potrafi być śmieszna, potrafi być tragiczna” – wyrokuje Kalina Zalewska. Sama Frajczyk żartowała w Dwutygodniku, że się nie urodziła, tylko została narysowana, przez tatę, rysownika ze studia filmów rysunkowych w Bielsku-Białej: „Razem z mamą narysował również Reksia, Bolka i Lolka i Pampaliniego. Wszyscy mieszkaliśmy razem w bloku w Bielsku-Białej, chodziliśmy razem do szkoły muzycznej i było bardzo fajnie. Myślę, że dużo z »Reksia« i »Bolka i Lolka« zostało mi na życie”.

***

Oni nominowali:

Michał Centkowski („Newsweek”), Łukasz Drewniak (Teatralny.pl), Dariusz Kosiński („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Monika Kwaśniewska-Mikuła („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Wojciech Majcherek (TVP Kultura), Witold Mrozek („Gazeta Wyborcza”, OKO.press), Jacek Sieradzki („Dialog”), Joanna Targoń („Gazeta Wyborcza”, „Didaskalia”), Jacek Wakar (PAP), Kalina Zalewska („Teatr”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Bartosz Bielenia (aktor), Andrzej Błażewicz (reżyser, pisarz), Alina Czyżewska (aktorka, aktywistka społeczna), Małgorzata Gorol (aktorka), Katarzyna Kalwat (reżyserka), Anna Karasińska (reżyserka, dramaturżka), Dominika Knapik (choreografka, reżyserka), Paweł Sakowicz (choreograf), Justyna Sobczyk (reżyserka), Radosław Stępień (reżyser), Katarzyna Szyngiera (reżyserka, dramaturżka), Paweł Świątek (reżyser), Cezary Tomaszewski (reżyser, choreograf), Małgorzata Warsicka (reżyserka), Justyna Wasilewska (aktorka).

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 91
Oryginalny tytuł tekstu: "Monika Frajczyk"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną