Paszporty POLITYKI

Krystian Lada

Nominacja w kategorii Muzyka poważna: Krystian Lada

Krystian Lada Krystian Lada Camille Cooken
Nominacja za wiarę w żywotność formy operowej i odwagę poruszania w inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata.
Polityka
Polityka

Urodził się w 1983 r. w Warszawie, studiował w Amsterdamie. Działa jako reżyser, dramaturg i librecista, udzielając się na polu opery, teatru muzycznego i sztuk performatywnych. Współpracował jako dramaturg m.in. z Pierre’em Audim, Ivo van Hove’em, Mariuszem Trelińskim, Tobiasem Kratzerem, Yuvalem Sharonem, a jako librecista z kompozytorami: Katarzyną Głowicką, Dariuszem Przybylskim i Annelies Van Parys.

W latach 2013–16 był szefem działu dramaturgii i promocji w brukselskiej operze La Monnaie/De Munt. W 2017 r. założył The Airport Society – stowarzyszenie wędrownych artystów, aktywistów i działaczy społecznych, którzy inicjują nowe projekty łączące najnowsze dokonania na polu opery, technologii i aktualne zjawiska społeczne. Był członkiem zespołu doradców przy Opera Europa, organizacji zrzeszającej europejskie teatry i festiwale operowe. Zainicjował i kierował forum United States of Opera dla twórców opery współczesnej w Amsterdamie, był pomysłodawcą i koordynatorem programu badawczo-rozwojowego dla artystów Fringe FUEL oraz sekcji „aktywizmu kreatywnego” w ramach Fringe Festival w Amsterdamie. Był również koordynatorem Europejskich Dni Opery w Holandii.

Jest pierwszym laureatem Mortier Next Generation Award. Wyreżyserował dwa spektakle w Operze Wrocławskiej: „I Montecchi e i Capuleti” Vincenza Belliniego oraz superwidowisko „Nabucco”. O jego pokazanej w Brukseli instalacji „Unknown, I live with you” z muzyką Katarzyny Głowickiej do libretta na kanwie poezji anonimowych Afganek, uczestniczek Afghan Women Writing Project, Dorota Kozińska pisze: „spektakl, na którym ludzie płakali, zasłaniali oczy, po czym wracali, żeby obejrzeć i usłyszeć to wszystko raz jeszcze”. Nominuje go „za wiarę w żywotność formy operowej: za przeświadczenie, że opera przemawiająca językiem muzyki współczesnej i nowoczesnego teatru trafi do serc publiczności równie celnie, jak dobry film albo powieść. Za odwagę poruszania w swoich inscenizacjach palących spraw dzisiejszego świata”.

***

Oni nominowali:

Anna S. Dębowska („Gazeta Wyborcza”), Jacek Hawryluk (Polskie Radio Dwójka), Dorota Kozińska (publicystka niezależna), Jacek Marczyński („Rzeczpospolita”), Jakub Puchalski (publicysta niezależny), Adam Rozlach (Polskie Radio Jedynka), Adam Suprynowicz („Ruch Muzyczny”), Jan Topolski („Glissando”), Marlena Wieczorek (Meakultura.pl), Kinga A. Wojciechowska („Presto”).

***

Ponadto zgłoszeni zostali:

Robert Bachara (skrzypek barokowy), Krzysztof Bączyk (bas), Tymoteusz Bies (pianista), Wojciech Blecharz (kompozytor), Bożena Bujnicka (sopran), Piotr Buszewski (tenor), Aleksander Dębicz (pianista), Andrzej Filończyk (baryton), Anna Karpowicz (flecistka), Szymon Komasa (baryton), Robert Łaguniak (skrzypek), Szymon Mechliński (baryton), Dariusz Przybylski (kompozytor), Teoniki Rożynek (kompozytorka), Agnieszka Stulgińska (kompozytorka), Ewa Tracz (sopran), Andrzej Wierciński (pianista), Jan Żądło (baryton), Atom String Quartet, proMODERN (zespół wokalny).

Polityka 49.2019 (3239) z dnia 03.12.2019; Paszporty POLITYKI 2019; s. 96
Oryginalny tytuł tekstu: "Krystian Lada"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną