Teatr

Metafizyka po bziku

Recenzja spektaklu: "Metafizyka dwugłowego cielęcia", reż. Michał Borczuch

Witkacy w reżyserii trzydziestolatka Michała Borczucha to rodzaj jam session z powracającymi tematami

Witkacy w reżyserii trzydziestolatka Michała Borczucha to rodzaj jam session z powracającymi tematami, na podstawie Witkacego. Rzecz dzieje się na Papui-Nowej Gwinei, dokąd przed laty wyemigrowali rodzice Karmazyniella (Sebastian Pawlak). Gdy matka (Maria Maj) informuje chłopaka o tym, że wraz z dawnym kochankiem, być może jego prawdziwym ojcem, sprowokowała śmierć męża, Karmazyniello rozpoczyna poszukiwanie swoich korzeni, zadaje pytania o rodzinę, o role społeczne, o miłość. Wraz z przyrodnim rodzeństwem Parwisów: Ludwikiem (Rafał Maćkowiak) i Mirabellą (Agnieszka Podsiadlik) zaczynają spektakl naśladowania świata dorosłych. Biała kobieta jest tu erotyczną zabawką i męskim trofeum, mężczyzna ma być zdobywcą, podporządkowującym sobie świat, musi walczyć z innymi mężczyznami o władzę i kobietę. Młodzi odgrywając te role przypominają dzieci, przymierzające przed lustrem za duże buty rodziców – wyglądają w nich komicznie, niezdarnie się poruszają, nie bardzo wiedzą, co właściwie robią. Jeśli „Bzik tropikalny” Witkacego, wyreżyserowany przez Grzegorza Jarzynę w tym samym teatrze przed 13 laty, był portretem upadku świata wartości i narodzin chaosu, to „Metafizyka dwugłowego cielęcia” pokazuje następstwa tego procesu dla kolejnego pokolenia. Paradoksalnie, im bardziej pojęcie rodziny jest martwe, tym bardziej żyje. Stając się obsesją współczesnego człowieka, leczącego w gabinetach psychologów traumy z dzieciństwa. I najmłodszego pokolenia reżyserów, dla których jest najważniejszym tematem.

Stanisław Ignacy Witkiewicz, Metafizyka dwugłowego cielęcia, reż. Michał Borczuch, TR Warszawa

Polityka 40.2010 (2776) z dnia 02.10.2010; Kultura; s. 77
Oryginalny tytuł tekstu: "Metafizyka po bziku"
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Ranking najlepszych galerii według „Polityki”. Są spadki i wzloty. Korona zostaje w stolicy

W naszym publikowanym co dwa lata rankingu najlepszych muzeów i galerii sporo zmian. Są wzloty, ale jeszcze częściej gwałtowne pikowania.

Piotr Sarzyński
11.03.2025
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną