Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Wielki tyjater

Recenzja spektaklu: "Wielki Gatsby", reż. Michał Zadara

O miłości i pieniądzach: Barbara Wysocka (Daisy) i Michał Czachor (Gatsby) O miłości i pieniądzach: Barbara Wysocka (Daisy) i Michał Czachor (Gatsby) Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Gazeta
Uniwersalizacja sprowadza odkrycia Fitzgeralda do rangi banałów.

Piętrowa scenografia obraca się wokół własnej osi. Na górze jest taras domu Gatsby’ego z zespołem zabawiającym gości podczas hucznych imprez, na dole mieści się warsztat samochodowy z rozbitym autem bogaczy Toma i Daisy Buchananów i jedzącymi jajecznicę robotnikami w koszulach w kratkę. Salon bogaczy zaaranżowany w foyer teatru oglądamy na ekranach umieszczonych po obu stronach sceny. Aktorzy i statyści biegają po całym teatrze, na obrotówce „jeżdżą” samochody i motocykl, bohaterowie w pięknych kostiumach z Ameryki epoki jazzu prowadzą rozmowy na tle wyświetlanego na ekranach morza, pływają na dmuchanym materacu w basenie, gra muzyka, strzelają korki od szampana...

Francis Scott Fitzgerald za pomocą love story z wyższych sfer opisał Amerykę lat 20. i zdezawuował american dream. Michał Zadara dzieło pisarza zamierzał przełożyć na „tyjater”, wystawne widowisko „dla ludzi”: z wielkimi romansami, wielkimi pieniędzmi, slapsti­ckowym humorem, dużą obsadą, z wbudowanym w opowieść wątkiem krytycznym pokazującym podziały klasowe i dezawuującym mit awansu społecznego.

Nie do końca się udało. Siłą powieści Fitzgeralda był szczegół – konkretny czas i miejsce, nadające wagę krytyce stosunków społecznych. Tymczasem „tyjater” Zadary toczy się jednocześnie w Ameryce (bohaterowie, kostiumy) i w dzisiejszej Polsce (odwołania do gazetowych newsów). Wszędzie, czyli nigdzie, zawsze, czyli nigdy. Uniwersalizacja sprowadza odkrycia Fitzgeralda do rangi banałów: że arystokracja pieniądza tworzy zamknięty krąg, do którego wstępu nie ma reszta świata, z nuworyszami włącznie. Oraz że przeszłości nie można powtórzyć.

Francis Scott Fitzgerald, Wielki Gatsby, reż. Michał Zadara, Teatr Polski w Bydgoszczy

Polityka 25.2011 (2812) z dnia 14.06.2011; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Wielki tyjater"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Kaczyński się pozbierał, złapał cugle, zagrożenie nie minęło. Czy PiS jeszcze wróci do władzy?

Mamy już niezagrożoną demokrację, ze zwyczajowymi sporami i krytyką władzy, czy nadal obowiązuje stan nadzwyczajny? Trwa właśnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, debata na ten temat, a wynik wyborów samorządowych stał się ważnym argumentem.

Mariusz Janicki
09.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną