Recenzja spektaklu: "Ożenek", reż. Iwan Wyrypajew

Boski ożenek
„Ożenek” Gogola to debiut Iwana Wyrypajewa – pracującego w Polsce i w Rosji dramatopisarza i reżysera – w roli inscenizatora nieswojego utworu.
Karolina Gruszka i Marcin Bosak w mistycznej komedii Wyrypajewa.
Sławomir Kamiński/Agencja Gazeta

Karolina Gruszka i Marcin Bosak w mistycznej komedii Wyrypajewa.

Udany, choć zapowiedzi reżysera o mistycznym, prawosławnym odczytaniu świetnej komedii o pannie na wydaniu i jej niewydarzonych kandydatach na mężów okazały się mocno na wyrost. Piękna, ascetyczna scenografia z lustrem zawieszonym nad wyciemnioną głębią sceny, w którym niczym kolorowe obłoki odbijają się bohaterowie, oraz wspaniale śpiewający cerkiewne psalmy pięcioosobowy chór miały przenieść ziemskie zmagania bohaterów w sferę boską, ale w rzeczywistości funkcjonują trochę obok toczącej się na proscenium komedii charakterów. Aktorzy grają formalnie, co jest miłą odmianą od panującego na naszych scenach realizmu. Inspiracją była maniera XIX-wieczna: przerysowane gesty i sposób artykulacji, brak czwartej ściany, dystans do roli, z czym współgrają kostiumy rodem z operetki i sztuczne nosy. Najgłośniejsi i najbardziej widowiskowi są: złośliwy chochlik Koczkariew Łukasza Lewandowskiego, rozchichotana, naiwna Agafia Tichonowna Karoliny Gruszki oraz rozzłoszczony Jajecznica Mirosława Zbrojewicza. Jednak najciekawszą, najbardziej wycieniowaną i współczesną postać tworzy Marcin Bosak. W czasach, gdy cała Europa, z Polską włącznie, żyje sporami o związki partnerskie, status małżeństwa i możliwość ślubów par jednopłciowych, Podkolesin Bosaka zwraca uwagę na rosnącą grupę singli: przywiązanych do wolności, przerażonych perspektywą zaangażowania emocjonalnego i podjęcia zobowiązania na całe życie.

 

Mikołaj Gogol, Ożenek, reż. Iwan Wyrypajew, Teatr Studio w Warszawie

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną