Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Teatr

Ukryci na Powiślu

Recenzja spektaklu: „The Hideout/Kryjówka”, reż. Paweł Passini

„The Hideout/Kryjówka”, reż. Paweł Passini „The Hideout/Kryjówka”, reż. Paweł Passini Maciej Rukasz/rukasz.com / materiały prasowe
W prywatnym mieszkaniu na warszawskim Powiślu stłoczona na małej powierzchni grupka widzów ma szansę nie tylko usłyszeć zebrane przez artystów opowieści o doświadczeniu ukrywania się, ale też do pewnego stopnia doświadczyć uczucia ciasnoty i zamknięcia.

Zwłaszcza w drugiej części, która rozgrywa się w przestrzeni stylizowanej na strych, ciasnej, zakurzonej, dodatkowo jeszcze podzielonej przez rozsnutą wełnę. To nawiązanie do historii będącej punktem wyjścia całego projektu – opowieści o wybitnej aktorce Irenie Solskiej (z myślą o niej rolę Racheli w „Weselu” napisał Wyspiański), która w czasie wojny miała ukrywać uciekinierki z getta, wśród nich ciotkę reżysera Apolonię Starzec. Po wojnie aktorka nigdy o tym nie wspomniała, co rodzi pytanie o powody milczenia i jest przyczynkiem do rozważań o stosunkach polsko-żydowskich. Jednak mało tu kategorycznych wypowiedzi i oskarżeń o antysemityzm. Podobnie marginalne są sceny z siwą Solską wcielającą się w Rachelę z „Wesela” czy ukrywającą się Apolonią, które brzmią jak nadekspresyjny krzyk w świecie szeptu.

Najważniejsze są historie relacjonowane ściszonymi, spokojnymi głosami przez Passiniego i Dołowy. Zasłyszane od tych nielicznych ukrywających się, którzy chcieli wrócić do przeszłości, częściej od ich dzieci i wnuków, które o swoim pochodzeniu dowiadywały się ze szczątków rodzinnych rozmów, składały tożsamość z puzzli, bo mama, zawsze sama, chodziła „na jakiś obcy cmentarz”, że była w rodzinie babcia, która „miała inaczej na imię”, że przyjaciółka mamy z Izraela tak naprawdę była jej siostrą. To przejmujący spektakl o pozostawaniu w szafie, pod podłogą, na strychu nieraz przez całe życie, o przekonaniu, że bycie Żydem wciąż może być w Polsce stygmatem. Spektakl pęcznieje – po każdym pokazie do twórców zgłaszają się widzowie z kolejnymi historiami.

 

The Hideout/Kryjówka, scenariusz Patrycja Dołowy, reż. Paweł Passini, prod. Centrum Kultury w Lublinie

Polityka 50.2014 (2988) z dnia 09.12.2014; Afisz. Premiery; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Ukryci na Powiślu"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Wydania specjalne

Czego uczy nas pokolenie „zetek”

Łączą nas podobne potrzeby, wystarczy jedynie się wzajemnie wysłuchać – postuluje prof. Tomasz Sobierajski.

Grażyna Morek
09.02.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną