Teatr

Sposób na Rossiniego

Recenzja spektaklu: „Turek we Włoszech”, reż. Christopher Alden

Łukasz Goliński jako Selim i Edyta Piasecka w roli Fiorilli Łukasz Goliński jako Selim i Edyta Piasecka w roli Fiorilli Jacek Domiński / Reporter
Libretto tej jednej z bardziej lubianych oper Rossiniego jest dość zagmatwane w stylu commedii dell’arte.

Libretto tej jednej z bardziej lubianych oper Rossiniego jest dość zagmatwane w stylu commedii dell’arte. Jest stary mąż, żona trzpiotka, egzotyczny Turek, druga heroina itp. Ale obecny jest tam też element wyłamujący się ze schematu: postać poety, który inspiruje się biegiem wydarzeń i na ich podstawie, na bieżąco, tworzy komedię. O ile u Rossiniego jest to postać poboczna, choć obecna niemal przez cały czas, o tyle w nowej realizacji amerykańskiego reżysera staje się pierwszoplanowa: to on jest tu twórcą dialogów i ustawia po swojemu postaci. Alden przyznaje, że inspirował się dziełem Luigiego Pirandella „Sześć postaci scenicznych w poszukiwaniu autora”.

Gioacchino Rossini, Turek we Włoszech, reż. Christopher Alden, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Polityka 13.2017 (3104) z dnia 28.03.2017; Afisz. Premiery; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Sposób na Rossiniego"
Reklama