Cała – heroiczna – akcja Zadary i jego ekipy jest tyleż skierowana na odważną konfrontację z niechlubnym rozdziałem polskiej historii, co jest wyrazem troski o teraźniejszość.
Zbrodnia bez kary – jak uczy w przywoływanym w spektaklu Zadary jak refren „Królu Edypie” Sofokles – zaburza poczucie sprawiedliwości we wspólnocie, powoduje, że ona gnije, a w gnilnych oparach dusimy się wszyscy. Spektakl Zadary jest niejako rewersem przedstawienia z Polonii – reżyser wraz z zespołem historyków i prawników oraz czwórką aktorów bada temat Marca ’68 pod kątem możliwości osądzenia sprawców. Podstawę prawną znajdują w… ustawie o Instytucie Pamięci Narodowej, nagonka marcowa spełnia kryteria zbrodni przeciwko ludzkości.
Michał Zadara, Nawojka Gurczyńska, Sprawiedliwość, reż. Michał Zadara, Teatr Powszechny w Warszawie
Polityka
12.2018
(3153) z dnia 20.03.2018;
Afisz. Premiery;
s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Warszawski Edyp"