Teatr

Mały cesarz

Recenzja spektaklu: „Cesarz”, reż. Mikołaj Grabowski

„Cesarz”, reż. Mikołaj Grabowski „Cesarz”, reż. Mikołaj Grabowski Jacek Domiński / Reporter
Inscenizacja Grabowskiego to właściwie teatr polskiego radia. Z tą różnicą, że siódemka aktorów Teatru Ateneum (w tym gwiazdy Marian Opania i Marcin Dorociński) wypowiada frazy Kapuścińskiego z 1978 r. na oczach, a nie tylko uszach odbiorców (w równie ascetycznej scenografii).

Inscenizacja Grabowskiego to właściwie teatr polskiego radia. Z tą różnicą, że siódemka aktorów Teatru Ateneum (w tym gwiazdy Marian Opania i Marcin Dorociński) wypowiada frazy Kapuścińskiego z 1978 r. na oczach, a nie tylko uszach odbiorców (w równie ascetycznej scenografii). Opowieści o etiopskim satrapie cesarzu Haile Selassie I, jego dworze, metodach sprawowania władzy i upadku słucha się dobrze, to – wciąż – świetna literatura. Skoro Polacy generalnie nie czytają, to może jakimś rozwiązaniem jest czytanie za nich i dla nich w teatrach? Mało to ambitne podejście do roli teatru w życiu społeczeństwa, ale przynajmniej, gdy literatura dobra, a reżyser nie ma na nią pomysłu, wciąż jest ze spektaklu jakiś pożytek. 

Ryszard Kapuściński, Cesarz, reż. Mikołaj Grabowski, Teatr Ateneum w Warszawie

Polityka 15.2019 (3206) z dnia 09.04.2019; Afisz. Premiery; s. 78
Oryginalny tytuł tekstu: "Mały cesarz"

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020