Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Teatr

Człowiek i stado małp

Henryk Ibsen Henryk Ibsen
Dramat Ibsena pretekstowo.

"Peer Gynt. Szkice z dramatu Henryka Ibsena”, najnowsza produkcja Pawła Miśkiewicza, od tego sezonu dyrektora warszawskiego Teatru Dramatycznego, to rodzaj eseju scenicznego o naturze człowieka.

Zaczyna się w urządzonym eksponatami z Muzeum Ewolucji Instytutu Paleobiologii PAN foyer teatru, gdzie pięć wcieleń Peer Gynta (Krzysztof Bauman, Mariusz Benoit, Krzysztof Dracz, Adam Ferency, Marcin Troński) w garniturach i pod krawatami uczestniczy w panelu dyskusyjnym – ich wystąpienia układają się w mapę świadomości człowieka XIX w. – od patriarchalizmu („człowiek, czyli mężczyzna”) przez kult rozumu, wiarę w rozwój cywilizacyjny po manię klasyfikowania i definiowania. W ten świat logiki i racjonalizmu wkracza pohukujące stado małp, prowadząc widzów na scenę, gdzie wraz z Peerami i ich matką (świetna Barbara Krafftówna) śnimy sen o potędze.

Nad logiką XIX w. górę bierze to, co w naszej naturze instynktowne i irracjonalne, w efekcie zamykająca spektakl druga część panelu dyskusyjnego to już obraz człowieka współczesnego: uganiającego się za samorealizacją szaleńca, niewolnika własnego „ja”. Przedstawienie Miśkiewicza ma wady (przegadanie, traktowanie dramatu Ibsena pretekstowo), jednak są w nim równocześnie sceny piękne, zaś aktorzy w walce o uwagę widza wspinają się na wyżyny swojej sztuki. A że bywa mało klarowne, gubi kierunki? Cóż, jest przecież obrazem człowieka.

Reklama

Czytaj także

Kultura

Memy jak kamienie. Dlaczego świat gardzi Amber Heard

Nie trzeba czekać do końca „procesu dekady”, aby wiedzieć, że najważniejszy wyrok już zapadł. Opinia publiczna na nowo zakochała się w Johnnym Deppie i jego romantycznym wizerunku bad boya. Dla Amber Heard to pożegnanie z wiarygodnością i koniec kariery w Hollywood.

Agata Szczerbiak
23.05.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną