Wystawy

Rozśmieszyć do smutku

Recenzja wystawy: "Lex is more. Lex Drewiński"

Znakiem firmowym Lexa Drewińskiego stały się prace maksymalnie oszczędne w środkach wyrazu. Znakiem firmowym Lexa Drewińskiego stały się prace maksymalnie oszczędne w środkach wyrazu. Lex Drewiński / materiały prasowe
Drewiński to artysta, który ze szczególnym upodobaniem i umiejętnością potrafi korzystać z takich narzędzi perswazji, jak ironia i groteska.

Bohater wystawy to chyba jeden z najbardziej niedocenianych w Polsce grafików satyryków. Może dlatego, że od 28 lat mieszka i pracuje w Berlinie, a kto u nas w kraju sam nie pilnuje swych interesów, ten zazwyczaj wypada z gry. Nawet jeśli ma na swym koncie ponad 130 nagród zebranych na całym świecie za plakaty, grafiki, satyryczne rysunki. O jego pracach prof. Skorwider napisał, że „potrafią rozśmieszyć do smutku”, sam autor zaś konsekwentnie trzyma się w swej sztuce zasady: „odejmować znaczy dodawać”. I dlatego jego znakiem firmowym stały się prace maksymalnie oszczędne w środkach wyrazu. Zazwyczaj są to właściwie piktogramy, możliwe do ogarnięcia i odczytania praktycznie jednym rzutem oka.

Drewiński to artysta, który ze szczególnym upodobaniem i umiejętnością potrafi korzystać z takich narzędzi perswazji, jak ironia i groteska. Jego prace zawsze są niezwykle inteligentne, ale także – co już nieczęste – odwołują się otwarcie do etyki i tzw. wartości naczelnych. Twórca nie ucieka od trudnych tematów; potrafi prostym znakiem graficznym świetnie spointować i dotrzeć do sedna najpoważniejszych kwestii współczesnej cywilizacji. Nic więc dziwnego, że jego „LexICON A-Z” zawierający 26 autorskich piktogramów (każdy zaczynający się na inną literę łacińskiego alfabetu) został wystawiony w Centre Pompidou jako obiekt zapowiadający XXI w.

 

Lex is more. Lex Drewiński w Muzeum Karykatury w Warszawie, wystawa czynna do 2 czerwca

Polityka 15.2013 (2903) z dnia 09.04.2013; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Rozśmieszyć do smutku"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Ja My Oni

Jaki wpływ na kreatywność ludzi mają ich emocje

Czy kreatywność przytrafia się tylko nielicznym.

Joanna Maria Kwaśniewska
26.11.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną