Wystawy

Wrażliwość jako oręż

Recenzja wystawy: „Płaca za pracę domową”

Agata Słowak, „Autoportret z różą”, 2020 r. Agata Słowak, „Autoportret z różą”, 2020 r. Agata Słowak/Fundacja Galerii Foksal
Temat wystawy jawi się nad wyraz poważnie: stereotypy dotyczące pracy domowej kobiet, seksualność, upodmiotowienie, eksploatacja, wstydliwie skrywane, związane z przemocą, traumatyczne doświadczenia, cielesność.

Temat wystawy jawi się nad wyraz poważnie: stereotypy dotyczące pracy domowej kobiet, seksualność, upodmiotowienie, eksploatacja, wstydliwie skrywane, związane z przemocą, traumatyczne doświadczenia, cielesność. Ciemne strony bycia żoną i matką całkowicie uwikłaną w domowe obowiązki. Jednak narracja ekspozycji jest dość trudna w odbiorze. Ja miałem szczęście być po wystawie oprowadzany, dzięki czemu poznałem wiele z ukrytych w pokazywanej sztuce treści, symboli, odwołań, relacji. O ile jednak figuratywne malarstwo Ołowskiej (powab i czar podszyte niepokojącą tajemnicą) i Słowak (wrażliwość kobiety wystawionej na zło i zranionej) pozwalają odnaleźć wiele ukrytych sensów, o tyle prace Natalii Załuskiej wymagają uważności szczególnej w przełożeniu pozornie asemantycznego języka geometrycznej abstrakcji na język uczuć. 

Płaca za pracę domową, Paulina Ołowska, Agata Słowak, Natalia Załuska, Fundacja Galerii Foksal, do 21 listopada

Polityka 43.2020 (3284) z dnia 20.10.2020; Afisz. Premiery; s. 79
Oryginalny tytuł tekstu: "Wrażliwość jako oręż"

Czytaj także

Kraj

Jak kwarantanna odbije się na naszym zdrowiu

Siedzimy na huśtawce społecznej i politycznej. Z jednej strony dyscyplina sanitarna, z drugiej masowe manifestacje oraz bandyckie rozróby na ulicach. Chaos, bezładne poczynania władzy, jak zapowiedź tzw. narodowej kwarantanny, wzmacniają nasz niepokój.

Martyna Bunda, Ewa Wilk
21.11.2020