Piszemy o wszystkim, co ważne

Codziennie coś nowego. Bądź w centrum wydarzeń.

Subskrybuj
Wystawy

Niepokorni

Recenzja wystawy: „Ku Wolności, Polska sztuka XX i XXI wieku z kolekcji Wernera Jerke z Recklinghausen”

Praca Jerzego Praca Jerzego "Jurry" Zielińskiego. Jurek Bartkowski/Fotobank.pl/UMS
Jerke znalazł wyrazisty i ciekawy motyw przewodni, podkreślony zresztą w tytule ekspozycji.

Po typowym dla początkujących kolekcjonerów błędzie młodości, polegającym na łapczywym zbieraniu wszystkiego, Jerke znalazł wyrazisty i ciekawy motyw przewodni, podkreślony zresztą w tytule ekspozycji. Otóż gromadzi dzieła (głównie obrazy) wpisujące się w szeroko rozumiany nurt buntu, niezgody, marzenia o wolności. Rozumianej zresztą bardzo szeroko, od kontestacji zastanego porządku estetycznego, przez kwestionowanie poprzez sztukę reguł społecznych i obyczajowych, po polityczne. Na wystawie zabrakło, niestety, będących ozdobą kolekcji świetnych prac polskiej awangardy przedwojennej. Ale to, co zaprezentowano, także tworzy godną galerię niepokornych twórców minionych dekad: od grupy Luxus, przez Gruppę, Jerzego Truszkowskiego czy Jerzego „Jurry’ego” Zielińskiego, po członków Grupy Ładnie i Agatę Bogacką.

*** Ku Wolności, Polska sztuka XX i XXI wieku z kolekcji Wernera Jerke z Recklinghausen, PGS Sopot, wystawa czynna do 14 listopada

Polityka 33.2021 (3325) z dnia 10.08.2021; Afisz. Premiery; s. 71
Oryginalny tytuł tekstu: "Niepokorni"
Reklama
Ilustracja. Osoby czytające Politykę na różnych nośnikach.

Dołącz do nas!

Będziesz mógł czytać wszystkie teksty autorów „Polityki”.

Dołączam

Jesteś już prenumeratorem?

Zaloguj się >