Wystawy

Inna bajka

Recenzja wystawy: „Opowieści okrutne, Aleksandra Waliszewska i symbolizm”

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Metafora goni tu metaforę, śmierć splata się z erotyką, młodość nieoczekiwanie przechodzi w starość.

Bohaterka wystawy jest nie tylko znaną malarką, ale – rzec by można – artystyczną celebrytką, co w sztuce zdarza się raczej rzadko. Na Instagramie jej poczynania śledzi 117 tys. osób. Aż dziw bierze, że Waliszewska nie miała dotychczas porządnej monograficznej prezentacji, choć aktywna i ceniona jest już od blisko dwu dekad. Na szczęście tę lukę z nawiązką nadrobiła obecna ekspozycja. Przygotowana ze starannością i rozmachem, do jakich MSN przyzwyczaiło swoich bywalców.

Ciekawe, że kuratorki wystawy nie ograniczyły się do zaprezentowania dorobku artystki, ale postanowiły nadać mu historyczny kontekst. Z rozlicznych inspiracji, fascynacji i odniesień, jakich doszukać się można w twórczości Waliszewskiej, a rozciągniętych od średniowiecza po surrealizm, wybrały jeden: symbolizm przełomu XIX i XX w. w sztuce polskiej i wschodnioeuropejskiej. Interpretacyjną jakość to nieco spłyca, ale jest bez wątpienia ciekawe i atrakcyjne. Oto bowiem bajkowo-oniryczne uniwersum artystki zamieszkane przez koty, tajemnicze kobiety, wampiry, a reprezentowane 130 dziełami, zostało wzbogacone o kolejne 80 prac ze świata wyobraźni zarówno naszych wielkich symbolistów, jak Biegas, Wojtkiewicz czy Okuń, jak i pieczołowicie wyszperanych twórców z Czech, Litwy, Łotwy czy Estonii. Metafora goni tu metaforę, śmierć splata się z erotyką, młodość nieoczekiwanie przechodzi w starość. Jednych widzów te wizje chwycą za serce, dla innych będą intelektualnym wyzwaniem. O obojętnych będzie raczej trudno.

Opowieści okrutne, Aleksandra Waliszewska i symbolizm, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, do 2 października

Polityka 25.2022 (3368) z dnia 13.06.2022; Afisz. Premiery; s. 89
Oryginalny tytuł tekstu: "Inna bajka"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kultura

Kasowy horror, czyli kulisy kontroli u filmowców. „Polityka” ujawnia skalę nadużyć

Wyniki kontroli w Stowarzyszeniu Filmowców Polskich, do których dotarliśmy, oraz kulisy ostatnich wydarzeń w PISF układają się w dramat o filmowym rozmachu.

Violetta Krasnowska
12.12.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną