Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Moc emocji

Recenzja wystawy: „Ekspresja. Lwowska rzeźba rokokowa”

Johann Georg Pinsel, „Matka Boska Bolesna”, ok. 1757–58 r. Johann Georg Pinsel, „Matka Boska Bolesna”, ok. 1757–58 r. Piotr Jamski
Trudno wyobrazić sobie lepszą wystawę towarzyszącą Świętom Wielkanocnym.

Trudno wyobrazić sobie lepszą wystawę towarzyszącą Świętom Wielkanocnym. Jej bohaterem jest Johann Georg Pinsel, rzeźbiarz, o którego dość krótkim życiu (zmarł, mając ok. 40 lat w 1761 r.) wprawdzie niewiele wiadomo, ale który pozostawił po sobie prace niezwykłe i elektryzujące. Zaczynał od rzeźb kamiennych zdobiących różne świątynie na dawnych wschodnich kresach Polski. Ale dopiero wykonane na zamówienie Mikołaja Bazylego Potockiego drewniane figury do ołtarza głównego kościoła w Hodowicy pozwoliły, po długim okresie zapomnienia, wykreować Pinsla na prawdziwą gwiazdę rokokowej rzeźby wschodniej Europy. Część z nich pokazywana była już w Polsce, ale miało to miejsce trzy dekady temu.

Ekspresja. Lwowska rzeźba rokokowa, Zamek Królewski na Wawelu, do 22 października

Polityka 15.2023 (3409) z dnia 04.04.2023; Afisz. Premiery; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Moc emocji"
Reklama