Wystawy

Lekcja wrażliwości

Recenzja wystawy: „Jałowizna. Nadczułe. Czilera Utopia”

Martyna Czech, „Pędzlarka”, 2023 r. Martyna Czech, „Pędzlarka”, 2023 r. materiały prasowe
O ile Czech maluje kobiety sercem, o tyle Borowiecka funduje nam wciągające intelektualne zagadki, złożone z symboli rebusy w nieco onirycznej, surrealistycznej konwencji.

Imponująco rozwija się w ostatnich latach młode malarstwo polskie. Ciekawą próbkę możemy zobaczyć na wystawie trzech jego czołowych przedstawicielek. A właściwie na trzech osobnych wystawach połączonych nie tylko wspólnym wernisażem i osobą kuratorki, ale też pewną ideową linią przewodnią – zderzenia wyobrażeń z rzeczywistością. Najbardziej znana z tej trójki jest laureatka prestiżowej „Bielskiej Jesieni” Martyna Czech. Jej najnowsze obrazy (podobnie jak i większość wcześniejszych) krążą wokół postaci kobiety, jej stanów psychicznych i emocjonalnych. Z reguły tych negatywnych: zwątpienia, samotności, depresji, rozczarowania.

Martyna Czech. Jałowizna, Martyna Borowiecka. Nadczułe, Ania Grzymała. Czilera Utopia, Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu, do 1 września

Polityka 33.2024 (3476) z dnia 06.08.2024; Afisz. Premiery; s. 75
Oryginalny tytuł tekstu: "Lekcja wrażliwości"
Reklama