Wystawy

Wyjechali z Polski, bo...

Wyjechali z Polski, bo...

40 rocznica Marca w Zachęcie.

Aż dwiema wystawami postanowiła stołeczna Zachęta uczcić 40 rocznicę tzw. wydarzeń marcowych. Pierwsza z nich nawiązuje do konsekwencji ówczesnej nagonki na Żydów i zmuszania ich do emigracji (kraj opuściło wówczas ok. 15 tys. osób). Wideoinstalacja Krystyny Piotrowskiej składa się z około stu wypowiedzi tych, którzy wówczas wyjechali z kraju. Wszyscy mieli za zadanie dokończyć jedno tylko zdanie: „Wyjechałem z Polski, bo...”.

O powodach opuszczenia rodzinnego kraju mówią dwukrotnie: po polsku i w języku kraju, w którym zamieszkali i znaleźli nową ojczyznę. Druga wystawa bardziej cofa się w przeszłość. To także wideoinstalacja mieszkającej na stałe we Francji Zofii Lipeckiej. Na monitorach, w dużym zbliżeniu pokazane są twarze ludzi słuchających fragmentów książki Tomasza Grossa o mordzie w Jedwabnem i ich emocjonalne reakcje.

Aranżacja wystawy (obraz powielany przez lustra) sprawia, że widz oglądający dzieło także staje się jego częścią. Obie prace, wychodząc od bardzo konkretnych i bolesnych wydarzeń z najnowszej historii Polski, mają jednak ambicję przemawiania w szerszym kontekście i podejmowania problemów uniwersalnych. Pierwsza – tożsamości narodowej, druga – granic człowieczeństwa.
 

Krystyna Piotrowska, Dokument podróży, wystawa czynna do 24 marca. Zofia Lipecka, Po Jedwabnem, wystawa czynna do 18 maja. Zachęta Narodowa Galeria Sztuki.

Reklama

Czytaj także

Nauka

Mężczyźni są wzrokowcami, a kobiety… Kobiety też są

Opublikowana właśnie metaanaliza badań neuroobrazujących wskazuje, że mózgi kobiet mogą reagować na wizualne bodźce seksualne podobnie jak mózgi mężczyzn. Czyżby, wbrew powszechnej opinii, nie tylko oni, ale i one były wzrokowcami?

Piotr Rzymski
16.07.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną