Oferta na pierwszy rok:

4 zł/tydzień

SUBSKRYBUJ
Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 24,99 zł!

Subskrybuj
Wystawy

Fotografie reżyserowane

Carlos Saura, Fotografie, Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, wystawa czynna do 18 maja br.

Ciekawe, że filmowi reżyserzy często flirtują ze sztukami pięknymi. Wielu maluje obrazy, inni namiętnie fotografują. Do tych ostatnich należy Carlos Saura, twórca legendarnego obrazu „Nakarmić kruki”, ale też kilku genialnych filmów muzycznych (m.in. „Carmen”, „Flamenco”, „Krwawe gody”, „Tango”). Co ciekawe, właśnie od fotografii rozpoczął Saura swą przygodę ze sztuką. Mając zaledwie 18 lat pracował jako zawodowy fotograf, a już rok później doczekał się indywidualnej wystawy swych prac w Królewskim Towarzystwie Fotograficznym w Madrycie. Ostatecznie poświęcił się filmowi, ale robienia zdjęć nigdy nie zarzucił. I bardzo dobrze, ponieważ wychodziło mu to nie gorzej niż dowodzenie na filmowym planie. Można się o tym przekonać na wystawie w stołecznej Królikarni.

Na wystawę wybrano 99 zdjęć zrobionych przez Saurę. Powstawały na przestrzeni ponad 40 lat. Pochodzą z trzech cyklów: „Hiszpania lat 50.”, „El Rastro” (to słynny madrycki targ staroci) oraz „Flamenco” (zdjęcia z planów muzycznych filmów), uzupełnione kilkoma portretami, m.in. Antonio Saury, brata autora i wybitnego malarza, czy legendarnego reżysera Luisa Buñuela. Wszystkie zebrane fotografie mają tę samą nutę wrażliwości, którą odnajdujemy w filmach Saury. Mnie osobiście najbardziej do gustu przypadły jednak małomiasteczkowe pejzaże i obyczajowe scenki Hiszpanii sprzed pół wieku. Oddają tę cudowną atmosferę, którą jeszcze dziś czasami można odnaleźć w najbardziej odległych zakątkach kraju.
 

Carlos Saura, Fotografie, Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, wystawa czynna do 18 maja br. 

 

Reklama

Czytaj także

null
Nauka

Kleszcz: pospolity, łąkowy, afrykański. Dlaczego nam grożą i jak się ich pozbyć

Wiktoria Romanek z Wydziału Biologii Uniwersytetu Warszawskiego opowiada „Polityce” o tym, jak rozróżnić kleszcze, o Narodowym Kleszczobraniu oraz tym, co robić, gdy znajdziemy kleszcza wbitego w nasze ciało lub ciało naszego czworonożnego przyjaciela.

Maciej Jaźwiecki
16.06.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną